מה הדין לגבי תרומת איברים (של אדם שנפטר) ככלל ותרומת לב בפרט? למיטב ידיעתי יש בעיה להוציא לאדם את ליבו – במצב שבו הוא עוד יכול לעבוד ולעזור בגוף אחר – כי יש בזה משום רצח לבעל הלב, אבל גם יש בזה הצלת חיים של אדם אחר וזה חשוב ביותר! קראתי את תשובותיכם לשאלות שנשאלו בעניין והן לא ממש סיפקו אותי… הן אינן נותנות תשובה הלכה למעשה האם מותר או אסור. אשמח לתשובה ברורה! בתודה מראש! אור.
התשובה לשאלה זו תלויה במחלוקת גם בעולם הרפואי וגם בעולם ההלכתי. ביפן, למשל, עד לפני שנים ספורות הוצאת לב להשתלה הוגדרה כרצח. מאז שונה שם החוק, כך שלפיו, כל עוד אין לנו ידיעה שבעל הלב הנדון מכיר במוות מוחי- אסור להוציא ממנו את לבו. רק אם הוא הביע במפורש את דעתו והכיר במוות מוחי, רק אז מותר לטול ממנו ליבו הפועם במצב של מוות מוחי. חוק דומה במקצת לחוק היפני התקבל בם במדינת ניו-ג'רסי בארה"ב, אלא ששם ברירת המחדל היא הכרה במוות מוחי, אלא אם כן בעל הלב הביע דעה אחרת, או שלפי השתייכותו המגזרית סביר להניח שדעתו היא אחרת.
גם בעולם ההלכה קיים ויכוח נוקב בשאלה, ואת פרטיו תוכל ללמוד בספר 'קביעת רגע המוות' בהוצאת מכון שלזינגר.
אתה מוזמן לבקר בספרית מכון שלזינגר, טל' 02-6555266, או לרכוש מהמכון ישירות או דרך האינטרנט בקישור: https://www.medethics.org.il/siteHeb/PriceList.asp
כמו כן תוכל להיעזר במנוע החיפוש של פרסומי המכון שבאתר האינטרנט של המכון.
שלום וברכה ראשית, רציתי להודות לכם על המקצועיות והרצינות הרבה. כבר הסתייעתי בכם לפני כשנה והייתי מאד מרוצה גם מאיכות הנימוקים ההלכתיים וגם ממהירות התשובה.
שלום רב,הבת שלי ביקשה שאשאל לגבי תרופה בפסח לנכד שהוא בן 2.5 וסובל מאסטמת ילדים.הוא מטופל מזה כמעט שנה באבקת סינגולייר, אותה מערבבים במיץ ושותים.
שלום, הרב ד"ר הלפרין נ"י עמו"ש, פנתה אלי אשה ממשפחה לא-דתית המקורבת אלי, שילדה לפני שבועיים פג (בחודש השמיני, שוקל כבר כ-2 ק"ג). היא אומרת