שיבוט ומצוות פרו ורבו

שתפו:

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

מאתר כיפה, מספר השאלה: 113657

שלום אני לומדת רפואה והלכה במסגרת המערכת ויש לי עבודת גמר על שיבוט רציתי לדעת : אם למשפחה יש רק ילד אחד אך הוא מת,והמשפחה רוצה לשבט חלק ממנו כדי ליצור ילד שהוא די זהה חיצונית ופנימית האם זה נחשב מצות פרו ורבו?לפי איזה הלכה? תודה מיכל

תשובה:

אם מדובר בשאלה מעשית, התשובה היום היא לא. אסור.

ושתי סיבות בדבר:

א. מבחינה טכנולוגית לא ניתן כיום לשבט אדם, וגם הכבשה ובעלי החיים האחרים ששיבטו היו מאד לא בריאים, ברוב המקרים אם לא בכולם.

ב. החוק במדינת ישראל אוסר

אם מדובר בשאלה כמבוא לכתיבת עבודה

להלן ארבע מאמרים שהתפרסמו בחוברת אסיא סא-סב שקשורים בנושא:

1. הרב יצחק שילת, שפול גנטי ובחירה חופשית, עמ' 5-9.

2. עו"ד גלי בן-אור, שכפול גנטי וטכנולוגיות הפריה מלאכותית, עמ' 10-26.

3. פרופ' אברהם שטינברג, שיבוט בני אדם – היבטים מדעיים, מוסריים ויהודיים, עמ' 27-42.

4. הרב שלמה אבינר, הנדסה גנטית, בחירה חופשית, עמ' 47-55

כמו כן מומלץ לעיין באסופת המאמרים בעריכת יוני רזיאל, 'שיבוט גנטי- מבט הלכתי'

מקורות נוספים בנושא שיבוט ניתן למצוא באתר של מכון שלזינגר, תחת מאמרים בנושא של "שיבוט". בעמוד החיפוש המאמרים באתר המכון. בעמוד זה יש לבחור את הנושא "שיבוט" מתוך הרשימה הנגללת או לרשום מילה משם המאמר הרצוי והמחשב ימצא את המאמרים המתאימים. בכל אחד מן המאמרים יש הפניות למקורות נוספים בנושא

לגבי שאלת מצוות פרו ורבו-

לדעת הרב משה פיינשטיין ופוסקים רבים אחרים, מצוות פרו ורבו מתקיימת רק בהולדה כדרך כל הארץ.

גם לדעת החולקים קרוב לודאי שמצות ברו ורבו לא מתקיימת בשיבוט.

ראו מאמרי 'גמילות חסדים עם המת וקיום מצוות פרו רבו בהזרעה מלאכותית לאחר המיתה' ,בית הלל ט, (ג, א) (2002).

להדפסה

שאלות נוספות

טיפול באויב

מחפשת חומר על טרור ואיכות טיפול, האם מחובתינו לטפל במחבלים, עד כמה, באלו משאבים, ובמקרה של משאבים מוגבלים בבי"ח האם ניתן להעדיף טיפול של יהודי

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?