צום בסוף הריון עם חשש לרעלת
בתשעה באב אני אהיה בסוף חודש תשיעי להריון, אבל אני נמצאת במעקב של הרופא בעקבות לחץ דם גבוה, עם חשש לרעלת הריון. אני הבנתי ממנו
לכבוד הרב מרדכי הלפרין שליט"א
זכורני, כי בשיעוריך הנפלאים שמסרת לנו על בימי שישי, סיפרת על אישה שהיתה במצב של מוות קליני וילדה תינוק, ומזה הסיק הגרש"ז אויערבאך כי מוות קליני הוא חי לכל דבר, דאל"כ העובר לא היה חי לפי מה דקימ"ל "דאיהו מיית ברישא" (נידה מ"ד.).
לאחר מכן הקשו עליו- ואם יערפו את ראש האשה, שאז וודאי וודאי שהיא לא חיה, ותלד- האם גם תאמר שהיא חיה "איהו מיית ברישא"? וענה להם- תנסו. ובאמת ניסו עם בע"ח מעוברת שערפו ראשה ולאחר כעשרים דקות יצא העובר בריא ושלם וחי. ע"כ.
והנה, דימן ה' לידי את התוס' בנידה (שם) ד"ה איהו, ובחולין ל"ח: ד"ה אלא, ובב"ב קמ"ב: ד"ה דהוא, שאומרים- דווקא אם האמא נפטרה אז אמרינן שהעובר מיית ברישא, אבל אם האמא נהרגה- העובר ממשיך לחיות אחריה.
אינני זוכר, אך יתכן (ומאד מאד מסתבר) שבשיעור הוזכר תוס' זה (אחרי הכל, לא איש כהרש"ז אויערבאך ישכח כל זאת).
אשמח מאד לקבל את תשובתך.
א' ל'
כבר בזמנו היו ת"ח שהתקשו בדיוק בשאלתך, מדוע כתב הגרש"ז אויערבאך זצ"ל שבעקבות ניסוי הכבשה התבטלה ההוכחה שלו מערכין שהעובר מיית ברישא משום שרואים שהעובר המשיך לחיות כמה שעות אחרי התזת הראש לגמרי, והרי בנסיון שנעשה עם הכבשה האמא לא מתה מיתה טבעית אלא נהרגה ע"י התזת הראש, וא"כ אין לי במקרה הזה את הכלל שהעובר מת לפני אמו, משום שהנימוק ש"טיפתא דמלאך המות דפגעה בה ברישא" לא קיים כאן, וא"כ אין זה מן החידוש שהעובר המשיך לחיות אח"כ, ואין מקום להסיק מסקנות על סמך סתירת העובדה של המעוברת שהייתה במצב של "מוות מוחי" ובכל זאת העובר המשיך להתפתח ויצא לאויר העולם – בניתוח קיסרי – חי ובריא, ההיפך הוא הנכון לכאורה, משום שנותרה לנו הוכחה חזקה שמוות מוחי אינו מוות מהעובדה שהעובר המשיך לחיות זמן רב לאחר מוות מוחי של האם.
בעקבות טענה זו השיב הגרש"ז אויערבאך זצ"ל בכתב לאחד השואלים כדלהלן, (כשהג"ר שמחה בונם לייזרזון שליט"א גם שמע את הדברים מנומקים מפיו של הגרשז"א):
"ההבדל בין מתה לנהרגה הוא רק דבמתה הולד ודאי מיית ברישא, ואילו בנהרגה ליכא האי כללא וזימנין דהיא מייתא ברישא אבל אח"כ גם הולד ודאי מיית, רק יתכן שעדיין יש זמן כדי לחתוך ולהוציאו כשהוא חי ולהצילו ממות (עפ"י ביאור רש"י דטיפתא דמלאך המות פוגעת קודם בעובר משא"כ בנהרגה המיתה פוגעת בה קודם, אבל העובר עדיין יונק את חיותו מהאם ולכן הוא לא יכול להמשיך לחיות רק מעט). ומה שכתב רש"י דזימנין [דמירי דהיא מייתא ברישא] קאי על נהרגה ולא על מתה, ולכן הנסיון מהכבשה הוכיח שאם הלב מונשם באופן מלאכותי דאף לאחר שהאמא ודאי מתה עדיין יכול העובר לגדול ואם יודעים לטפל בו זה יכול למשוך אפילו חדשים".
בתשעה באב אני אהיה בסוף חודש תשיעי להריון, אבל אני נמצאת במעקב של הרופא בעקבות לחץ דם גבוה, עם חשש לרעלת הריון. אני הבנתי ממנו
שלום וברכה, אני משתמש בתרופה צרבת x (מיוצרת ע"י כצט), התרופה היא כדור מציצה בטעמים שונים והיא איננה נמצאת ברשימת התרופות הכשרות לפסח. שאלתי היא
אודה לך אם תוכל להשיבני על שתי שאלות דחופות:1. קרובת משפחה שלי עברה את תאריך הלידה המיועד, ובבדיקה התברר שיש לה ריבוי מי שפיר. הרופא
לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין שלום וברכה השתתפתי בקורס הסמכה של מכון שלזינגר קביעת רגע המוות. ברצוני לשבח את רמת הקורס וע"ז תודתנו. שאלתי: (סיפור