הימנעות מטיפולים קונבנציונליים נגד סרטן
כבוד הרב, אצל קרובת משפחה שלי (בת 57) אובחן סרטן שד. הומלץ להתחיל בכימותרפיה ואח"כ לעבור ניתוח. היא בחרה שלא להתחיל בדרך טיפול קונבנציונלית, ובמקומה
Hi there
I wonder if you can help
On Friday I did a ward round and found one of my patients dead. This was very unexpected, there were no warning signs and he had been fine a few minutes before.
I needed to inform the corroner as a post-mortem needs to be done in these cases (I hope this is OK – he was a Goy).
The next thing is I needed to tell his family. the only number I had was of his 80 year old wife whom I had never met. I called her and asked her to come in and see me. She said she was comming in any case with her daughter in a few hours. She became suspicious and asked if her husband was dead. I felt it reasonale to lie in this situatuion and I told her no , but please come in I need to speak to you. I felt that I could not tell her the news over the phone, alone and I was unable to comfort her over the phone or assess the help she needed.
I called her in and told her.
Some of the staff here are upset with me and feel I should have been honest.
What do you feel?
To tell a person about the death of a close family member might be danger.
Therefore the way you handled the case was the right way, both ethically and Halachiclly.
כבוד הרב, אצל קרובת משפחה שלי (בת 57) אובחן סרטן שד. הומלץ להתחיל בכימותרפיה ואח"כ לעבור ניתוח. היא בחרה שלא להתחיל בדרך טיפול קונבנציונלית, ובמקומה
בס"ד שלום רב אבקש לקבל את דעתך בנוש רופא שיש חשש לחיו במקום עבודתו כגון מחלות מגיפות (סכנה ממשית) האם הרופא חייב לטפל בחולים במקום
Rabbi Halperin, Please forgive me that I write in English – it is far more time consuming for me to type in Hebrew. The question
אני בת 29 הריון ראשון שבוע 16 אחרי 2 הפלות טבעיות (מטופלת בקלקסן-נוגד קרישות) יש לי הריון רגיש אומנם אני לא בשמירה אבל אסור לי