קביעת המוות בדיני מליקה: סוגיית חולין י"ט-כ"ב
לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין שלום וברכה. למדתי היום במסכת חולין סוגיא העוסקת בדיני מליקה (דפים י"ט:-כ"ב.) והתעוררתי לשאלה בעניין קביעת רגע המוות במוות מוחי.
האם מותר לי להישתמש בפיתיונות מהטבע(לא כשרים-גמברי שרימפס קלאמרי,צדפות למיניהם) האם אין לי בעיה של נגיעה בשרץ מת? ושאלה שמציקה ומועלת בכול פורום דייג בישראל: האם דג הארס(קומוניסט,שם מדעי-שישן מסורטט) כשר? טיגנתי אותו כבר פעם אחת בלי לישאול רב כי אמרו לי שהוא כן כשר,מה לעשות?? (פניתי ספציפית אליכם,כי אתם מכון אז חשבתי שיש לכם צוות שגם קשור למדע ויוכל לתת לי את התשובות הכי מדויקות)
א. אין איסור לגעת בשרץ מת. יש רק איסור לאכול אותו. לכן מותר להשתמש בפתיונות דיג שאינם כשרים כמו תולעים וכדומה.
ב. האם תוכל לתת לנו את השם המדעי המדוייק של דג הארס?
כשנקבל את השם המדוייק נוכל לברר עם אנשי מקצוע מומחים את שאלת הכשרות של הדג.
ג. אם מטגנים דג לא כשר במחבת, אסור להשתמש במחבת שוב בלא הכשרה.
את הפרטים המעשיים על דרכי הכשרת המחבת צריך לקבל מרב פוסק באופן אישי, היות ויש הבדלים הלכתיים התלויים בסוג המתכת.
לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין שלום וברכה. למדתי היום במסכת חולין סוגיא העוסקת בדיני מליקה (דפים י"ט:-כ"ב.) והתעוררתי לשאלה בעניין קביעת רגע המוות במוות מוחי.
מבקש עצתכם: לצורך טיפול רפואי לא שיגרתי אך גם לא חריג ומסוכן ביותר. איזה רופא עדיף לבחור? במומחה יותר למרות שאיננו נח לבריאות או שמא
Dear Team at Schlesinger Institute I hope you are all well.Just wanted your views and possibly to point us towards some literature about the following case:Lady
I recently received an e-mail from Rabbi – – – . He felt that you would not mind if we asked you a medical-halakhic shayla.