המנעות מהחייה במקרה של כשל לבבי
I am in great need for guidance in the following urgent matter. Two days before Yom Kippur my wife suffered a major heart attack and
אדם גידם בידו כמו יוסף טרומפלדור האם יוכל להניח תפילין באופן קבוע על יד תותבת אחת וכל יום בזמן הנחת תפילין ילביש את היד תותבת על הגדם?
בית כנסת שאין להם בעל קורא וקשה להשיג בעל קורא קבוע ואפילו זמני מה הדין לגבי סימון של טעמים על שקף דל כל פרשה ופרשה? וכן ניקוד של מילים מיוחדות בקריאתן וניקודן על גבי השקף המיוחד לפרשה?
דיני גידם לענין הנחת תפילין מבוארות בשו"ע חלק או"ח סימן כז סעיף א' בהגהות הרמ"א, וביתר פירוט ראה בנשמת אברהם שם ס"ק ב:
(ב) גידם שאין לו יד.
שאין לו יד שמאל.
א. אם נקטעה ידו ונשארה הקיבורת, י"א שחייב להניח תש"י בשמאלו ובברכה 2, וי"א שפטור לגמרי מלהניח 3. ומכיון שמחלוקת בדבר, יניח בלא ברכה כי ספק ברכות
להקל 4. ועל של ראש יברך, לדעת מרן 5 רק על מצות תפילין, ולדעת מור"ם 6 יברך שתי ברכות, להניח וגם על מצות תפילין. ועיין במג"א 7 שלדעתו יניח ביד ימין בלא ברכה.
ב. אם נשאר גם קצת מן הקנה, לדברי הכל יניח בשמאלו ויברך 8.
ג. נחתכה כל הזרוע ואין לו גם הקיבורת, יש פוטרים אותו לגמרי אף מלהניח בימין 9, וי"א שיניח, אולם יברך רק על הש"ר 10 (וכנ"ל אות א).
ד. אם נולד ללא יד שמאל כלל, יניח על יד ימין ויברך רק על הש"ר 11 (וכנ"ל אות א). ואין זה דומה למי שנקטעה ידו השמאלית המובא לעיל.
ה. נקטעה אצבעו השלישית מידו השמאלית, יניח כרגיל בברכה ויכרוך ג"פ על אצבעו הסמוכה לאגודל 12.
שאין לו יד ימין.
ו. גידם ביד ימין. אם כי השו"ת בשמים ראש 13 פוסק שהוא פטור מלהניח, האחרונים חולקים עליו ולדעתם חייב הוא בתפילין, ויבקש מאחרים שיניחוהו עליו 14. וראה להלן לגבי סיוע ע"י אשה.
ז. נקטעה היד ונשארו לו קנה וזרוע, יש מהאחרונים שנסתפק לומר שעכשיו ידו הימנית היא יד כהה שלו וחייב להניח על הימנית 15, ואכן המ"ב מכריע בודאות שהדין להניח על הימנית 16. ומה שפסק המ"ב 17 שמניח בשמאלו, צ"ל שמדובר שם שאין לו קיבורת 18. וי"א שאם יש לו כח וגבורה יותר בימין, אלא שחסרות לו האצבעות לעשות בהן מלאכה, מניח בשמאלו 19. ובשו"ת ארץ צבי ר"מ לובלין 20 כותב שיניח בימינו בזמן התפלה בביהכ"נ (ויברך רק על ש"ר וכנ"ל אות א), ובבית שוב יניח ביד שמאלו לחומרא ללא ברכה.
הערות:
2) תוס' מנחות לז ע"א ד"ה קיבורת, ועיין במחצית השקל ס"ק ג ובביה"ל ד"ה בלא.
3) או"ז הל' תפילין סי' תקעז.
4) סע' א ברמ"א ועתן בביה"ל ד"ה בלא.
5) סי' כו סע' ב.
6) שם.
7) ס"ק ג בפי' התוס'.
8) מ"ב ס"ק ה.
9) שו"ת הרמ"א סי' קכב, ב"ח, א"ר, הגר"א ס"ק ו, ושו"ת פנים מאירות ח"ג סי' יא.
10) שו"ת שבות יעקב ח"א סי' ג; שו"ת שאגת אריה סי' לז; מ"ב ס"ק ו ושעה"צ ס"ק ז;כף החיים ס"ק ו.
11) שו"ת שבות יעקב שם.
12) שו"ת חלקת יעקב ח"ג סי' קג, וראייתו מספר האשכול להראב"ד הל' תפילין סי'כז.
13) סי' ק,
14) מ"ב סוס"ק ו.
15) פמ"ג סי' תרנא א"א ס"ק י.
16) ס"ק כב ובביה"ל ד"ה ואיטר יד.
17) ס"ק ו.
18) כ"כ לי הגרא"י וולדינברג שליט"א וכן אמר לי מו"ר הגרי"י נויבירט שליט"א.
19) שו"ת צמח צדק החדש או"ח סי' ה.
20) סי, ח מובא בלקט הקמח החדש ס"ק יז*.
להלן קישור לנשמת אברהם דרך אתר מכון שלזינגר: https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.OC.27.asp
השאלה שניה איננה קשורה בהלכות רפואה ולכן איננה שייכת לאתר זה.
I am in great need for guidance in the following urgent matter. Two days before Yom Kippur my wife suffered a major heart attack and
שלום רב, אני זקוק לעזרתכם. לעתים קורה לי שלאחר הטלת שתן אני מרגיש מעין תחושה של התכווצות באיבר המין – זה נעשה באיבר רפוי או
אשתי נמצאת בשבוע 10+2 לאחר טיפול I.V.F. שבו הוחזרו 2 עוברים ונקלטו, לאחר מס' שבועות התפתחות באחת השקים שהובילה לתאומים בשק אחד ועבר נוסף בשק