שלום
ראיתי פרסום של המכון על הנחיות הלכתיות בתקופת הקורונה, לצום י"ז בתמוז.
לפי הפרסום אין לצום למי שעלול להיכנס לבידוד (ממתין לבדיקה וכדומה).
האם לא כל הציבור בחשש מיידי של כניסה לבידוד? למעשה ניהול הבידוד לפי חולים מאומתים הוא אילוץ, שלא ניתן לבדוק את כולם כל הזמן, ולו יכולנו, היינו חוזרים לסגר מלא.
למה במצב זה לא לגרום לחיזוק רוחבי של המערכת החיסונית בכלל הציבור הצם?
תודה
להלן הנחיות לגבי צום י"ז בתמוז תש"פ ולגבי תשעה באב ת"פ. אם נשארות שאלות כפי שתיארת לאחר קריאת ההנחיות – אנא צור עימנו קשר שוב.
רקע
רקע רפואי:
– מדובר במגיפה עולמית קשה, שהידע הרפואי עליה הוא עדיין קטן מאד.
– לנגיף הקורונה כושר הדבקה גבוה מאד,
– ונראה כי כושר ההדבקה של הנגיף בגל השני, גבוה יותר מזה של הגל הראשון.
– סיכויי התמותה מהמחלה גבוהים מאד אצל חולים מבוגרים, או בעלי מחלות רקע.
– סיכויי ההדבקה תלויים במידה רבה ביעילות הפעילות של מערכת החיסון.
– מערכת החיסון פועלת פחות טוב בזמן צום.
רקע הלכתי:
המגן אברהם או"ח, תקעו, ס"ק ב, כתב על מגיפת הדבר:
"והאידנא אין מתענין כלל בשעת הדבר דמנוסה הוא כשאינו אוכל ושותה קולט שינוי אויר ח"ו.וכן פסק בא"ר, ובערוך השולחן. דברי המ"א הובאו להלכה גם בבאר היטב ובמ"ב."
[וכן הורה הגרעק"א בעת מגיפת הכולרע בעירו, שלא לצאת את ביתו על לב ריק.
אמנם ממגיפת הכולירע שהיא היתה המגיפה בזמן הגרעק"א, קשה להביא ראיה למגיפת הקורונה, מאחר ובמחלת הכולירע התמותה העיקרית נגרמת מהתייבשות קשה עקב שלשולים חריפים. ולכן יש שם חשיבות מיוחדת בשמירה על בריאות מערכת העיכול. אך מאחר וטרם פוענחו כל גורמי התמותה מקורונה, כשהווירוס פוגע במערכת רבות של הגוף, לא ניתן להגיע למסקנות סופיות, ועוד חזון למועד.]
לגבי י"ז בתמוז, יש לזכור את שיטת הרמב"ן, שהגר"א פסק כוותיה, כי מאז רבי רחץ בקרונה של ציפורי בי"ז בתמוז, בטל הצום מדברי קבלה בזמן שהוא לא שלום ולא מלחמה, ונשאר מנהג בלבד.
עפ"ז הורה לי הגרמ"מ שך זצ"ל בשנת תשכ"ז, שגם בחולשה קלה יש לאכול בצום הרביעי, השביעי והעשירי, ולא לחוש.
דין הביה"ל להמליץ על שיעורים בט"ב כשמתירים אכילה ושתיה לציבור, שייך רק לגב ט"ב שחיובו מדרבנן כדין גמור. אבל גבי שאר תעניות, שחיובם בימינו רק מדין מנהג, (כמבואר ברמב"ן וכ"כ הגר"א) — אין להחמיר בהמלצת פחות מכשיעור באכילה.
ראה שבת מב, א, בר"ח בשם רב האי, ברמב"ן וברשב"א, גבי גחלת של מתכת וצידת נחש, (הובא במנחת שלמה א,ז,א) וכן הזהיר על כך הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, לחשוש לפיקוח נפש של רבים גם אם החששות רחוקים מאד ואינן לפנינו. (ראה פירוט בספר רפואה מציאות והלכה, סימן א, פרק ד).
לסיכום:
הנחיות הלכתיות לי"ז בתמוז תש"פ
לאור האמור, אלה ההנחיות ההלכתיות:
הערה: שמעתי בכאב כי היו רופאים שהטעו פוסקים ת"ח, באומרם שיש מחקרים המראים כי הצום לא מחליש את מערכת החיסון במגיפת הקורונה.
לאחר בירור: אין מחקרים כאלה, והפסקים המתבססים על הדיווח המוטעה – גם הם מוטעים.
הנחיות הלכתיות תשעה באב תש"פ
בברכה,
מרדכי הלפרין
. אשה או בחורה שמשתמשת בגלולות להסדרת המחזור או למניעת הריון כיצד תנהג ביום כיפור. כי את הגלולה לוקחים באותה שעה כל יום.
כבוד הרב.. לפני שנתיים אמא שלי עברה ניתוח להסרת אבנים בכליות-ניתוח פשוט שעוברים אותו הרבה אבל הרופא המנתח פגע לה בריאות ומאז הסיפור הסתבך היא
אני עושה עבודה על הפגם הגנטי הגורם לעוורון צבעים ואני מעוניינת לדעת מהי עמדת ההלכה,המוסר והחוק לאפשר לזוג הורים נשאים שאינם זקוקים לטיפולי פוריות להביא