צום יום הכיפורים – אישה עם המוגלובין נמוך וחולשה
לרב הלפרין, שלום!שאלה על צום ביוה"כ:אישה שמזה חודש מרגישה חולשה, אתמול הגיעה למיון עם המוגלובין 7, קיבלה זריקת ברזל. חשד לצליאק או מחלת מעיים. כעת
מהם הכללים לגבי מניעת טיפול רפואי, משום "שב ואל תעשה"?
אשמח להתייחסות ספציפית לילד הסובל משיתוק מוחין, פיגור עמוק ועוד תסבוכות, שסובל כרונית מדלקות ריאה ומגיע למצוקות קשות שעלולות ללא טיפול להוביל למוות. הרופאים לא נתנו לו סיכוי לחיות, היום הוא בן חמש אבל סובל ומצבו הבריאותו לא טוב.
הכללים המתירים להמנע מטיפול רפואי קובעים שאין היתר למנוע טיפול רפואי אלא אם כן מדובר בחולה המקיים 3 תנאים:
1. הוא נוטה למות (לפי הערכות הרופאים לא נותרו לו יותר מחודשי חיים ספורים)
2. הוא סובל מאוד, בסבל קשה שאדם רגיל מעדיף למות במצבי סבל כאלה.
אם החולה נמצא בהכרה קיים גם תנאי שלישי
3. החולה רולה למות ולא לחיות.
ראה את מאמרו של הרב פרופ' אברהם שטינברג – הבסיס ההלכתי להצעת חוק "החולה הנוטה למות", אסיא עא-עב עמ' 25-39.
להלן קישור למאמר דרך אתר מגון שלזינגר: https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia71-72/Assia71-72.02.asp
לרב הלפרין, שלום!שאלה על צום ביוה"כ:אישה שמזה חודש מרגישה חולשה, אתמול הגיעה למיון עם המוגלובין 7, קיבלה זריקת ברזל. חשד לצליאק או מחלת מעיים. כעת
לכבוד הרב: האם לכהן מותר לעבוד בתוך מתחם של בית-חולים אשר יש שם נפטרים לא תמיד יודע העובד שבחדר מסויים יש נפטר. הודע לרב על
האם זה מסוכן לצום (צום י"ז בתמוז) כאשר אישה בתחילת הריונה ואיננה יודעת שהיא בהיריון, למשל בשבוע שני להיריון?