צום יום כיפור ונטילת אנטיביוטיקה
שלום, התחלתי לקחת היום אנטיביוטיקה שלוש פעמים ביום 1 גר' של cefovit forte בעקבות דלקת (ככל הנראה) כחדשיים לאחר lumpectomy שעברתי. אין לי חום אך
שלום רב,
אני רופאת משפחה העובדת כעת ב"הוספיס בית", במסגרת זו אני מלווה חולה סופנית.
ברצוני לשאול, אם אפשר, מהם הכללים לגבי גוסס בשבת – ובאופן ספציפי –
1. במסגרת הליווי אני אמורה להיות זמינה טלפונית – האם מותר לי לענות לשיחת טלפון ממש' החולה (חולת סרטן גרורתי) בשבת – ברור לי ולהם שהם יתקשרו רק במקרי חירום.
2. במידה ועולה צורך בכך – כמו למשל בקוצר נשימה חריף, כאב בלתי נסבל וכו' – האם מותר לי לנסוע אליהם? ואם כן האם עדיף במונית?יש לציין כי הגעתי לשם יכולה אולי להאריך את החיים במעט או לשפר את איכותם, אך כאמור לא לרפא.
3. כאשר חולה סובל מאוד ונמצא ברגעיו האחרונים מקובל לתת לו חומרי הרדמה אשר מרדימים אותו ומקילים מאוד על כאביו. ייתכן שחומרים אלה עשויים להחיש מעט את הפסקת הנשימה, אך אין בכך (למיטב ידיעתי) ודאות. מהי עמדת ההלכה בנושא? אין מדובר כאמור ברצון להמית את החולה כמובן, אלא לתת לו משככי כאבים שיקלו על סבלו.
אודה מאוד לתשובתכם,
בברכה,
2. מותר לך לנסוע בשבת במידה ועולה צורך לטפל במצבים חריפים, אם ביום חול היית מטפלת במצבים כאלה. מבחינה מעשית גם אם אינך בטוחה שיהיה צורך בטיפול, אך אפשרות כזו קיימת, גם אז מותר לך לנסוע בשבת. לגבי עדיפות של נסיעה במונית – העדיפות היא ברמה הפרקטית שכן אין צורך למצוא מקום חניה ואין התלבטות היכן וכיצד לחנות. על כל פנים אם לא ניתן להשיג מונית ברור שמותר לנסוע גם ברכבך הפרטי. לגבי כללי העצירה, כדאי שתעייני בספר שמירת שבת כהלכתה פרק מ'.
3. מותר לתת לחולה סובל תרופות משככות כאבים גם אם קיימת אפשרות (לא ודאות) שמתן המשככים עלול לקצר מעט את חייו. כך פסק הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, הובאו דבריו באסיא נט-ס עמ' 46-51 שיכוך כאבים שמקצר חיים; טיפולי פוריות לפסולי דין; קדימויות בחולים מסוכנים – שו"ת, וראו גם באסיא סא-סב עמ' 56-57 שיכוך כאבים שמקצר חיים – השלמה לשו"ת.
שלום, התחלתי לקחת היום אנטיביוטיקה שלוש פעמים ביום 1 גר' של cefovit forte בעקבות דלקת (ככל הנראה) כחדשיים לאחר lumpectomy שעברתי. אין לי חום אך
האם מותר למנוע הריון לאישה מינקת אחר לידה ע"י דיאפרגמה?
הופניתי למטפל באנרגיות לטיפול בכאבים. רציתי לברר האם ידוע לכם על השיטה – אם אין בה בעיה הלכתית כלשהי, מפני שמקורה – ככל הידוע לי
השאלה היא לגבי קיום עונה בזמן הריון. הרי הגמרא אומרת שהדבר קשה לאשה ולוולד בג' חודשים ראשונים (ואף נאמר שזו סכנה). אין איסור בשו"ע אך