שימוש כאשר אחד מבני הזוג חולה (מונונוקלאוזיס)
שאל אותי מישהו אם יש איסור רפואי לשמש כאשר הבעל חולה במונו? בתודה מראש.
שלום הרב הלפרין,
אני עוסק בפירוש ירושלמי ברכות ובזמנו עזר לי כב' בענין השליה.
בירושלמי ברכות פ"ג ה"ה נאמר:
בימי ר' יהושע בן לוי ביקשו לעקור את הטבילה הזאת [טבילת עזרא] מישראל מפני נשי הגליל שהיו נעקרות מפני הצינה [גם נשים חייבות טבילה מפני שפולטות ש"ז. משנה ברכות ספ"ג]. אמר להן ר' יהושע בן לוי, דבר שהוא גודר את ישראל מן העבירה אתם מבקשים לעקור אותו…
נ"ל שאין הכוונה שהיו נעקרות פיזית, אלא שלא רצו לשמש מפני הטבילה שאחר כך, ולכן לא ילדו.
מצאתי גם בילקו"ש במדבר תשלז: 'אמרה לה צפורה [אשת משה למרים] אוי להן שמעכשיו אינם נזקקין להן [בעליהן] לתשמיש אלא הן נעקרות מעכשיו'.
שאלתי היא האם תיתכן עקרות רפואית-פיזית מחמת צינה.
רב תודות,
חנוך ולדנברג
א. לשאלתך 'האם תיתכן עקרות רפואית-פיזית מחמת צינה' – אינני יודע.
ב. נראה שפירושך חייב להיות נכון, כי הרי את טבילת הנדה וזבה לא בקשו (וגם לא היה בידם) לעקור.
בברכה,
מרדכי הלפרין
שאל אותי מישהו אם יש איסור רפואי לשמש כאשר הבעל חולה במונו? בתודה מראש.
I’m an observant Jew who is often asked to attend gentiles on Shabbos and Yom Tov. What should my attitude be in such cases?
היום התחלתי לצום אני באיחור של שבוע יתכן שאני בהריון ואני לא יודעת האם זה מזיק לצום בעשרה בטבת
בכל הדיונים על אמצעי המניעה השונים, ברור היה לי מראש כביעתא בכותחא, שאין בכלל מה לדבר על כובעון = קונדום. והנה הראה לי חבר, את