Harav Professor Halperin
I have a theoretical question, which I thought you may be able to assist me with.
If a man dies childless, his widow and unmarried brother would normally have to undergo the ceremony of chaliza-yibum.
If the couple had frozen sperm stored, with the intention of fertility treatment, would chaliza still be necessary.
Or alternatively could sperm could even be taken from the dying man, in order for their to be a possibility of future children, thus not necessitating chaliza.
Thank you
If a widow has to undergo chalizo and yibum, the fact that the couples has frozen sperm or even frozen embryo does not change their halachic status, even if a child will be born afterwards.
A full discussion on this question may be seen in my "Medicine, Nature and Halacha" (Heb.) pp. 311-332.
Only if the woman is pregnant at the time of her husband's death, the chaliza and yibum is suspended until the birth, so that if a viable offspring will be born there will be no need for chaliza or yibum.
קבלנו לאחרונה, מועדת האתיקה של משרד הבריאות ברוסיה, אישור לעריכת ניסוי בבני אדם הסובלים מאי פריון כתוצאה מאיכות זרע ירודה. גברים אלו אמורים במהלך הניסוי
שלום רב! רציתי לשאול האם אי טיפול בבעיית פוריות כלשהיא שקול למניעת הריון? כלומר אם התגלתה בעייית פוריות ויש אפשרות לטפל בה, האם ניתן מבחינה
אני אמור לעבור ניתוח שעורה, רציתי לשאול, היכן כדאי לי לעבור את הניתוח, בהיותי כהן תודה מראש א
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.