אטופיק דרמטיטיס –וקרם בשבת ובפסח
1) יש לי אטופיק דרמטיטיס (יובש כרוני בעור) שהדרך היחידה לטפל בו זה בקרמים ומשחות. הבעיה היא בשבת ,הם מותר לי למרוח קרם? כשאני קמה
Dear Team at Schlesinger Institute
I hope you are all well.
Just wanted your views and possibly to point us towards some literature about the following case:
Lady is 70s end stage idiopathic cirrhosis of liver. Patient had pedal oedema and pulmonary oedema from poor liver function
What is the consensus about giving such a patient sub cut fluids in the end stage of life.
I would think that it may actually shorten life as the intra vascular oncotic pressure is so low that the fluid will be deposited in the extra vascular space making breathing and moving more difficult.
Please comment and try give us some sources to look at
Thank you
In principle, one should not administer a treatment that endangers the patient. This is true for any patient, and is true also for a patient at end stage. On the other hand, it is prohibited to stop fluids because of "ideological" reasons. I.e., when there is no danger to the patient from the feeding or hydration, it is prohibited to stop this because of low-quality life.
Addition of Rav Halperin: On the practical level, each case needs to be evaluated individually. In some cases, indeed, fluids should not be given in large quantities, on account of danger to the patient. There is still an obligation to give fluids in a smaller quantity, which will prevent dehydration, but will not endanger the patient. The details in each case are complicated and require a formal medical recommendation from an expert who is treating and familiar with the patient.
See entry "Terminally Ill" in Encyclopedia of Jewish Medical Ethics, vol. III, pp. 1046-1088.
1) יש לי אטופיק דרמטיטיס (יובש כרוני בעור) שהדרך היחידה לטפל בו זה בקרמים ומשחות. הבעיה היא בשבת ,הם מותר לי למרוח קרם? כשאני קמה
נשאלתי האם בחוק תרומת ביצית מיהודיה, הצליחו לפתור את החשש של נישואי קרובים – לא של אחים ואחיות אלא של קורבה דרך חתנות. לדוגמא: אחות
שלום וברכה,יש לי כמה שאלות בענייני מילה. שאלתי היא בקשר לדחיית ברית מילה בעקבות ידיעה על חיידק אצל התינוק.לפי מה שראיתי בגמרא ובפוסקים תמיד הגדרת
שלום, בלימודי לגבי מחלת השסעת היינו הסכיזופרניה מתואר המצב לכאורה כי מדובר במחלה אשר למעשה ישנה הפרעה במחשבות – והאדם לוקה במחשבות שווא – אשר
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.