צום יום הכיפורים עם IBS (מעי רגיז)
בס"ד הרב ד"ר מרדכי הלפרין שלום רב,לפני כשנה אושפזתי בערב רה"ש עצמו בבי"ח עקב כאבי בטן חזקים, ב"ה, אלא פשוט מעי רגיז. השאלה שלי מה
Is it more important to heal Jewish people than non-Jewish people?
Practically speaking, would it be better to take a position at a hospital that has more Jewish patients, particularly religious Jewish patients, over a hospital with less observant Jews and non-Jews?
In terms of research projects, is it more important to choose medical issues more common among Jewish people?
Thank you so much! =)
According to halacha ruled in our generation by the masters (Rabbi Shlomo Zalman Auerbach ZTz"L and – may he live long – Rabbi Ovadia Yosef), there is a Halachick obligation to treat not only Jews but Gentiles as well, and this obligation exists on any day of the week, including Shabbat.
The question of choosing between hospitals is not a Halachic one, but a question of the doctor's personal feeling, depending on a variety of issues.
In general, it is preferable to work in the place with the highest medical standard, that is, of course, only if you have an actual possibility of maintaining Halacha and refrain from prohibited Chilul Shabbat, either on a non-endangered patient or other cases.
בס"ד הרב ד"ר מרדכי הלפרין שלום רב,לפני כשנה אושפזתי בערב רה"ש עצמו בבי"ח עקב כאבי בטן חזקים, ב"ה, אלא פשוט מעי רגיז. השאלה שלי מה
חלק א1. באילו סוגיות ונושאים אנשים פונים אלייך?2. מי הציבור הפונה אלייך?3. למה החלטת להיות פוסק הלכה?4. מהו לדעתך תפקיד הפוסק בעידן האינטרנט?5. האם אתה
שלום, אשתי עברה לידה עם קרע דרגה 3A עם תפרים נמסים האם היא יכולה ללכת לטבול במקווה, מחשש לזיהומים?
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.