צרעת בהלכה וברפואה
שלום וברכה! אני כותבת עבודה בנושא הצרעת בעיקר הצרעת שבספר ויקרא. התחלתי לקרוא מן המקרא אך לא הצלחתי להבין מה ההבדל בין בהרת, שאת ומחיה.
I am a kohen and i want to study medicine. is there any location or way this is posible?
Some medical schools might grant certain leniencies for kohanim in the anatomy and dissection courses (you should clarify this with the school administration and clergy), but ultimately they must be present in the room for the final exam.
The primary heter for a kohen to study medicine is based on a leniency of Rav Goren, that the kohen wear a metal object (ring, watch, bracelet, etc.) that was in contact with a corpse. This heter is subject to wide debate amongst the authorities. For an explanation of this leniency and the dissenting opinions, see #5992 and sources mentioned in #4938, especially the article of Rav Baruch Berkowitz.
Even one who relies on this heter should try to minimize contact and being in a room with the cadavers. [Outside of Israel, the majority of cadavers are from gentiles. Some authorities allow being in a room alongside (but not hovering over) a gentile cadaver (see Y.D. 372:2), which provides greater basis there to rely on Rav Goren's leniency to be in the room.]
Shana Tova,
Meir Orlian
שלום וברכה! אני כותבת עבודה בנושא הצרעת בעיקר הצרעת שבספר ויקרא. התחלתי לקרוא מן המקרא אך לא הצלחתי להבין מה ההבדל בין בהרת, שאת ומחיה.
שלום שאלתי מופנייית לרב ד"ר הלפרין ברצוני לכתוב עבודה מקיפה בעניין פסיכאטריה והלכה וגם פסיכולוגיה והתמודדות עם דעות היהדות לגבי הנפש רציתי לשאול האם הרב
בתרומת ביצית מתורמת נוכריה, כאשר הנתרמת יהודיה רווקה והזרע מבן זוגה (חבר) היהודי – האם יש צורך בגיור לבן שנולד? האם יש חשש להיותו פסול
נשאלתי ע"י מטפלת בילד אוטיסט מהם ההגבלות ההלכתיות בענין נגיעה חיבוק וליטוף שיכולה בזמן הטיפול, הילד מבקש זאת לא במילים אלא במעשים ובהתנהגות, האם יש
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.