הענות לבדיקות טרום הריון בקרב נשים חרדיות
עבור: מנהל מכון שלזינגר ועורך אסיא אני, שחף שרון ועמיתיי, סטודנטים שנה ג' בבית ספר לסיעוד ע"ש י.זיידה רוטשילד חיפה, עושים עבודה סמינריונית על "הענות
follow-up on #4923 – Medical research Vs. practice
Thanks so much for your response. I read through part of the book you recommended, it was a real help!
Something I have been thinking about regarding clinical medicine vs. medical research: Halacha, with regards to Shabbat, differentiates between someone critically ill and slightly ill, making a doctor obligated to desecrate Shabbat to save someone critically ill, but obviously not allow a researcher to do "critical" medical research.
This made me think about the mitzvah of pikuach nefesh: is one doing the mitzvah more as a doctor definitely saving someone's life than as a researcher working with a team on a study that may or may impact a lot of people?
On the one hand the doctor's results are immediate and apparent, on the other hand research has potential to reach many more people.
Please let me know your thoughts or any other good references (English) to consult.
Thanks so much!!
Be well
M
The doctor deals with an ill patient present here and now; the researcher is dealing with the future and an unknown future at that. There can be no room for desecrating Shabbat in research
עבור: מנהל מכון שלזינגר ועורך אסיא אני, שחף שרון ועמיתיי, סטודנטים שנה ג' בבית ספר לסיעוד ע"ש י.זיידה רוטשילד חיפה, עושים עבודה סמינריונית על "הענות
אני נשואה כבר 10- שנים. השתמשתי בגלולות כאמצעי מניעה וזה תמיד השפיע על הלבידו. ברצוני להחליף את האמצעי המניעה להתקן מירנה אך אני חוששת מאותה
שלום אני סובל ממספר בעיות עיניים, ביניהם בלפריטיס, עין יבשה וקוצר ראיה חמור (מספר המשקפיים שלי 12/14). כמו כן בעבר סבלתי מקרע ברשתית אשר תוקן
כתוב הרי כי גבר מחוייב במצוות "פרו ורבו",שאלתי היא מדוע אין האישה מחוייבת במצוות "פרו ורובו"?
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.