סודיות רפואית
שלום,לאחר עיון בסוגיית סודיות רפואית ומתי יש להפר את הסודיות, ראיתי הבדל משמעותי בין החוק להלכה. בחוק, למיטב הבנתי, אין כל היתר לרופא או כל
follow-up on #4923 – Medical research Vs. practice
Thanks so much for your response. I read through part of the book you recommended, it was a real help!
Something I have been thinking about regarding clinical medicine vs. medical research: Halacha, with regards to Shabbat, differentiates between someone critically ill and slightly ill, making a doctor obligated to desecrate Shabbat to save someone critically ill, but obviously not allow a researcher to do "critical" medical research.
This made me think about the mitzvah of pikuach nefesh: is one doing the mitzvah more as a doctor definitely saving someone's life than as a researcher working with a team on a study that may or may impact a lot of people?
On the one hand the doctor's results are immediate and apparent, on the other hand research has potential to reach many more people.
Please let me know your thoughts or any other good references (English) to consult.
Thanks so much!!
Be well
M
The doctor deals with an ill patient present here and now; the researcher is dealing with the future and an unknown future at that. There can be no room for desecrating Shabbat in research
שלום,לאחר עיון בסוגיית סודיות רפואית ומתי יש להפר את הסודיות, ראיתי הבדל משמעותי בין החוק להלכה. בחוק, למיטב הבנתי, אין כל היתר לרופא או כל
שלום! אני בשבוע 29 האם מותר לי לצום? רופא אמר לי שלא ממולץ והאם אני צריכה לעשות כפרה גם על העובר? (אני בחודש שביעי) או
שלום כבוד הרב, אני בהריון בתחילת השבוע השישי. רציתי לשאול האם מותר לי לצום כרגיל ביום כיפור. קראתי בתשובות שכל עוד אין הרגשה רעה חובה
ילדתי לפני חודש וחצי, אני מניקה הנקה חלקית לאחר בעיות בהנקה וייצור חלב מועט הוחלט שכל ארוחה תורכב מחצי הנקה וחצי תמל. מה הדין ביום
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.