שימוש בברז עם מונה דיגיטאלי בשבת ; נסיעה בשבת
א. האם מותר לפתוח ברז מים המחובר לשעון מים "דיגיטלי" המונה את כמות המים העוברת דרכו, אשר מיד בפתיחת הברז מתחיל הוא למנות את כמות
follow-up on #4923 – Medical research Vs. practice
Thanks so much for your response. I read through part of the book you recommended, it was a real help!
Something I have been thinking about regarding clinical medicine vs. medical research: Halacha, with regards to Shabbat, differentiates between someone critically ill and slightly ill, making a doctor obligated to desecrate Shabbat to save someone critically ill, but obviously not allow a researcher to do "critical" medical research.
This made me think about the mitzvah of pikuach nefesh: is one doing the mitzvah more as a doctor definitely saving someone's life than as a researcher working with a team on a study that may or may impact a lot of people?
On the one hand the doctor's results are immediate and apparent, on the other hand research has potential to reach many more people.
Please let me know your thoughts or any other good references (English) to consult.
Thanks so much!!
Be well
M
The doctor deals with an ill patient present here and now; the researcher is dealing with the future and an unknown future at that. There can be no room for desecrating Shabbat in research
א. האם מותר לפתוח ברז מים המחובר לשעון מים "דיגיטלי" המונה את כמות המים העוברת דרכו, אשר מיד בפתיחת הברז מתחיל הוא למנות את כמות
אני סובלת מזה 15 שנה מחרדות ודכאונות לאחרונה רק טיפלתי באמצעות סרוקסט וסרקוול יש לי כמה שאלות בנושא 1 האם זה נחשב ליסורים בעולם הזה
Thank you for getting back to me – perhaps I can clarify the question a little. It is not an issue of completely withdrawing treatment.
שלום הבן שלי בן 3 חודשים עבר ניתוח לב פתוח של vsd בלב בשבוע שעבר והיום אנחנו הולכים הביתה עם זונדה בלבד כי הוא לא
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.