הדעה ההלכתית בנוגע לניתוח גופות
שלום, אני בע"ה רוצה ללמוד רפואה ורציתי לשאול מה הדעה ההלכתית בנוגע לניתוח גופות במהלך לימודי רפואה. אני יודעת שיש איסור לפגום בגופה אבל גם
are there any halachik problems with donating the placenta after delivery for medical research?
1. Body parts from a dead body require burial and are prohibited to benefit from; body parts from a live body are permitted. Complete limbs, however, should be buried; one reason is to prevent priests from defiling to them. (Y.D. 349:1; Pischei Teshuva 362:1; Igros Moshe Y.D. III:141)
2. Nonetheless, body parts from a live person should be disposed of in a respectful manner. Medical research and training is considered a respectful purpose. (Tzitz Eliezer vol. 10, #25:8[10])
3. In the particular instance of the placenta, the Talmud Yerushalmi mentions the practice to bury it, “to serve as collateral for the earth,” cited by Mishna Berura (330:24). However, this does not seem to be an absolute halachic requirement, but rather a proper practice (Tzitz Eliezer vol. 10, #25:8[9]), and the common practice nowadays is not to bury it. (Gesher Hachaim, vol. I, ch. 16, 3:3) Therefore, it is permitted to donate the placenta for medical research.
4. See also Lev Avraham, by Dr. A.S. Avraham, 36:9 and 42:16, and IRP Responsa #3950.
Rabbi Meir Orlian
שלום, אני בע"ה רוצה ללמוד רפואה ורציתי לשאול מה הדעה ההלכתית בנוגע לניתוח גופות במהלך לימודי רפואה. אני יודעת שיש איסור לפגום בגופה אבל גם
שלום רב. מגיל צעיר היה לי רצון עז לעסוק במקצוע הרפואה , לפני מספר שנים כשחשבתי להתחיל ללמוד רפואה התעוררה לי השאלה של הבעיתיות בלימודי
בס"דשלום כבוד הרב,בהמשך לשיחתנו, בעניין עבודתי בשבת כאחות בבית חולים:מה דין העברת כרטיס אלקטרוני לצורך דיווח נוכחות בכניסה וביציאה? (דומה לפעולת "גיהוץ" כרטיס אשראי)מה דין
בס"ד שלום כבוד הרב, אנחנו עושות עבודה בנושא הפריה חוץ גופית ואנחנו רוצות לשאול האם מותר לעשות הפריה חוץ גופית במקרה שידוע שיש סיכוי שלילד
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.