are there any halachik problems with donating the placenta after delivery for medical research?
1. Body parts from a dead body require burial and are prohibited to benefit from; body parts from a live body are permitted. Complete limbs, however, should be buried; one reason is to prevent priests from defiling to them. (Y.D. 349:1; Pischei Teshuva 362:1; Igros Moshe Y.D. III:141)
2. Nonetheless, body parts from a live person should be disposed of in a respectful manner. Medical research and training is considered a respectful purpose. (Tzitz Eliezer vol. 10, #25:8[10])
3. In the particular instance of the placenta, the Talmud Yerushalmi mentions the practice to bury it, “to serve as collateral for the earth,” cited by Mishna Berura (330:24). However, this does not seem to be an absolute halachic requirement, but rather a proper practice (Tzitz Eliezer vol. 10, #25:8[9]), and the common practice nowadays is not to bury it. (Gesher Hachaim, vol. I, ch. 16, 3:3) Therefore, it is permitted to donate the placenta for medical research.
4. See also Lev Avraham, by Dr. A.S. Avraham, 36:9 and 42:16, and IRP Responsa #3950.
Rabbi Meir Orlian
שלום! אני עושה עבודה בנושא בחירת מין העובר ורציתי לשאול מה ההלכה אומרת על כך- האם היא מתירה או אוסרת, ומדוע? תודה מראש.
is a woman allowed to put herself through surgery for the sake of her husband's fulfillment of pru urvu? why? what if she is single
ב"ה שלום רב וחג שמח! שאלה זו נוגעת לדברים שאולי אינם צריכים להראות לעיני הצעירים הגולשים באתר, ולכן אודה אם תענו לי באי מייל, אפילו.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.