השפעת התקן מירנה על חיי אישות
אני נשואה כבר 10- שנים. השתמשתי בגלולות כאמצעי מניעה וזה תמיד השפיע על הלבידו. ברצוני להחליף את האמצעי המניעה להתקן מירנה אך אני חוששת מאותה
Shalom rav,
I was just asked the following question, which I would like to present to you. The lady who asked me is pregnant in the 9th week of gestation. Two weeks ago, i.e. in the 7th week of gestation, an ultrasound was performed. It demonstrated that the embryo has had a heartbeat and was therefore viable. Now, two weeks later, a repeated ultrasound revealed absent heartbeat. The gynaekologist declared that an intrauterine death of the embryo has occured and recommended the lady to let an abortion be performed.
Questions:
1. Is it pertinent to rely on the opinion of only one gynaekologist i.e., is there an obligation to consult another specialist?
2. Is the absent heartbeat a halachically sufficient proof of death of the embryo? Or is only the case if proven on several occasions at different points of time?
3. Should the death of the embryo be thereby proven, are there any halchically specific features of such an abortion?
I would be very much obliged for an answer before Shabbos, since the lady in question is under considerable emotional stress.
Thanks in advance / kol tuv
P R
If the lack of a pulse has been confirmed in the second scan, taking into account the existence of a pulse in the past – it is a conformation that the embryo expired around the 9th week
אני נשואה כבר 10- שנים. השתמשתי בגלולות כאמצעי מניעה וזה תמיד השפיע על הלבידו. ברצוני להחליף את האמצעי המניעה להתקן מירנה אך אני חוששת מאותה
אני מעוניין לדעת מהי בעצם עמדת ההלכה בנושא המתות החסד. היכן אוכל למצוא ביסוס לתשובה? (משנה, תלמוד, שולחן ערוך…). בתודה מראש.
יש כמה שאלות לגבי מילים בלשון חז"ל ותירגומם באנגלית: מהו "בית החיצון"? "חדר הפנימי" "וחדר" (אני מניח שהוא ה- uterus). תודה.
שלום, בעקבות דלקת בעצם הזנב קיבלתי אטופן (etopan) שאני צריכה לקחת פעמיים ביום במשך 10 ימים לאחר או עם אוכל. מחר, צום עשרה בטבת, זהו