ללמוד ולטפל ברייקי
האם מותר ללמוד רייקי ו/או להיות מטופל דרך רייקי (למטרות ריפוי)? האם ישנה בעיה הלכתית בעניין ואם כן, מהי? אשמח לקבל תשובה במהירות האפשרית, תודה
Shalom rav,
I was just asked the following question, which I would like to present to you. The lady who asked me is pregnant in the 9th week of gestation. Two weeks ago, i.e. in the 7th week of gestation, an ultrasound was performed. It demonstrated that the embryo has had a heartbeat and was therefore viable. Now, two weeks later, a repeated ultrasound revealed absent heartbeat. The gynaekologist declared that an intrauterine death of the embryo has occured and recommended the lady to let an abortion be performed.
Questions:
1. Is it pertinent to rely on the opinion of only one gynaekologist i.e., is there an obligation to consult another specialist?
2. Is the absent heartbeat a halachically sufficient proof of death of the embryo? Or is only the case if proven on several occasions at different points of time?
3. Should the death of the embryo be thereby proven, are there any halchically specific features of such an abortion?
I would be very much obliged for an answer before Shabbos, since the lady in question is under considerable emotional stress.
Thanks in advance / kol tuv
P R
1
האם מותר ללמוד רייקי ו/או להיות מטופל דרך רייקי (למטרות ריפוי)? האם ישנה בעיה הלכתית בעניין ואם כן, מהי? אשמח לקבל תשובה במהירות האפשרית, תודה
לכבוד הרב ד"ר מרדכי הלפרין, שלום וברכה. כידוע הגמרא אומרת שאישה חייבת לבדוק בחורים ובסדקים (נידה ה ע"א). מה פירוש "חורים וסדקים" כאן? מישהו הציע
אשה השוכבת במרכז רפואי, ואין באפשרותה להדליק לכבוד שבת ויום טוב, נרות רגילים, בשל חשש בטיחותי, אלא נרות הפועלות על ידי סוללה או חשמל, מה
שלום, ברצוני לשאול לגבי טבילה לאחר לידה. כמה זמן יש להמתין עד הטבילה לאחר לידת בת? והאם צריך בדיקת רופא לפני הטבילה? תודה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.