תרומת מח עצם מתינוק

שתפו:

24 בדצמבר 2010

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

מה הדין בקשר לשימוש בתינוק כתורם מוח עצם?
מהנשמת אברהם חושן משפט רמג א משמע שהוא מפקפק בזה
האם ההתקדמות הרפואי בתחום הזה הביא לשינוי בעמדת ההלכה בנושא הזה

תשובה:

א. אם קיימת סכנה לתורם – אסור לקחת תרומה מתינוק או מקטין.
ב. אם לא קיימת סכנה בנטילת תאי הגזע מהתורם הקטין, השאלה הרבה יותר מורכבת.
העקרונות הם:
1) אסור לקחת תרומה מגוף של תורם לטובתו של אדם אחר בלא הסכמתו.
2) הסכמה של קטין איננה הסכמה.
3) מותר לקחת רקמה מקטין רק כשהנטילה היא לטובת הקטין.
4) יש מקום לדון אם נטילת רקמה מקטין להצלת אחיו, האם היא יכולה להחשב כפעולה לטובת הקטין – גופנית או נפשית, לאור ההשפעות המאוחרות של מתן התרומה או מניעתה.
בנוסף יש מקום לדון בשאלת ההסכמה הרטרואקטיבית. במילים אחרות, אם ניתן להניח כי התינוק, לכשיגדל ויגיע לבגרות יאמר באופן חד משמעי שהוא היה מעוניין שתלקח ממנו תרומה כזו, יש מקום לדון אם הסכמה רטרואקטיבית כזו מועילה.
סוג אחר של הסכמה רטרואקטיבית לגבי אדם בוגר נדון בפרק ראשון של תוספתא למסכת שקלים, והעקרון הנלמד משם אומץ בחוק זכויות החולה התשנ"ו – 1996, בסעיף 15. 

להדפסה

שאלות נוספות

שז"ל

טוב אני לא יודע איך להתחיל כי זה מאוד קשה לי!זה למעלה משנה בכל לילה שאני הולך לישון אני לא הולך לישון בכיף מכיון שאני

קרא עוד »

מכשיר שמיעה בשבת

שלום כבוד הרב! אני מדריך כיתה ח` בתנועת נוער ויש לי חניך שנעזר במכשירי שמיעה (שתי האוזניים). חניכים אחרים העירו לי שכשהוא רוצה, למשל, לקרוא,

קרא עוד »

עקרות דתית

הינני טובלת במקווה כ- 13 יום לאחר קבלת המחזור. ז"א הביוץ מתרחש לפני הטבילה במקווה. קיבלתי כדורים מהרופא, אך הם לא גרמו לכך שימי הדימום

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.