דרדור התנהגותי אצל אדם מבוגר – עמדת ההלכה בנוגע לכפיית טיפול
שלום, אבי הוא בן כ66. בשנים האחרונות, ישנה תופעה אצלו שמאד מדאיגה את כל המשפחה. התנהגותו כוללת איומים על בני המשפחה, סיכסוכים עם השכנים והמשפחה,
ושאלתם האם כהן שתורם אונת כבד יחשב לבעל מום ולא יוכל לעבוד בביהמ"ק בב"א?
להלן תשובת הרב אוהד אהרון:
כתב הרמב"ם בהלכות ביאת מקדש (פ"ו ה"ז) "אין פוסל באדם אלא מומין שבגלוי אבל מומין שבחלל הגוף כגון שניטל כולייתו של אדם או טחול שלו, או שניקבו מעיו אעפ"י שנעשה טרפה, עבודתו כשרה. שנאמ' שבר רגל או שבר יד, מה אלו בגלוי אף כל בגלוי" עכ"ל ולפי דבריו יוצא. שגם כהן שתורם אונת כבד לא יחשב בעל מום מפני שהוא מום בחלל הגוף ואינו גלוי. ויוכל לעבוד בבית המקדש שיבנה בב"א.
כמו כן ראו תשובת הרב אשר שקאני והרב מרדכי הלפרין:
תשובת הרב ד"ר מרדכי הלפרין והרב אשר שקאני:
ראה דברי הרמב"ם: "אין פוסל באדם, אלא מומין שבגלוי; אבל מומין שבחלל הגוף–כגון שניטל כליתו של אדם, או טחול שלו, או שניקבו מעיו–אף על פי שנעשה טריפה, עבודתו כשרה: שנאמר "שבר רגל, או, שבר יד" (ויקרא כא,יט)–מה אלו בגלוי, אף כול בגלוי." (רמב"ם הלכות ביאת מקדש, פרק ו הלכה ז)
ובתוספתא בכורות (ד,ד): "היה בו מום מבפנים – אינו מום. שנאמר: 'אור או פיסח'. מה עור ופסח מום שבגלוי ואינו חוזר" [1].
לסיכום: תרומת אונת כבד איננה נחשבת כמום בכהנים.
[1] וע"ע בספר משפט הקרבנות (עמ' כג אות כב)
שלום, אבי הוא בן כ66. בשנים האחרונות, ישנה תופעה אצלו שמאד מדאיגה את כל המשפחה. התנהגותו כוללת איומים על בני המשפחה, סיכסוכים עם השכנים והמשפחה,
הינני אשה לאחר 6 ניתוחים קיסריים ואינני מעוניינת להרות שוב (גם מבחינה בריאותית לא כל כך מומלץ עבורי). האם מותר להשתמש בהתקן תוך רחמי למניעת
לרב שלום וברכה! קרוב לשנה בעלי ואני עוברים טיפולי פוריות. במשך חצי השנה האחרונה אני ובעלי עברנו הזרעות מלאכותיות מידי חודש (בהזרעה הראשונה התגלתה בעיה
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.