קבלת שכר וכתיבה בשבת – סטאז'ר
שלום, אני סטאז`רית דתיה ורציתי לדעת לגבי קבלת תשלום על תורנות בשבת (זה נרשם בתלוש כתורנות בודדת ולא נבלע בס"כ המשכורת) , וכן מה לגבי
בוקר טוב !
אני מבקשת לברר כמה שאלות עבור מכרה :
היא רווקה, הרתה מתרומת זרע אנונימית, ונאמר לה שהילד/ה פסול/ת חיתון מספק ממזרות.
מכיוון שהאם פנויה, הספק הוא שמא האב ממזר.
האם מידע זה נכון ?
אני יודעת שבהלכה הולכים ע"פ הרוב – ורוב היהודים אינם ממזרים.
מדוע כאן מחמירים ?
האם יש דרך למנוע את הספק הזה ?
למשל – להעביר כל תורם דרך "משגיח" מוכר (אולי מכון פוע"ה, למשל) שבו יציג התורם אישור שאינו פסול חיתון.
כך יהיה בטחון לגבי כשרותו של כל תורם זרע יהודי, בלי צורך להזדהות נוספת כלשהי.
אשמח לקבל את התייחסותכם !
בברכה,
.
[לגבי תורמי זרע יהודיים]
1. להלכה הילד איננו פסול חיתון. כפי שפסקו כבר גדולי הפוסקים.
כי רוב תורמי הזרע אינם ממזרים, ( ולפי כללי ההלכה לא מדובר כאן ב"קבוע").
2. היה מקום להחשיבו כשתוקי שאינו יודע מי אביו, אך גם כאן להלכה דין שתוקי קיים רק במי שנולד כתוצאה מזנות, ולכן גזרו עליו חכמים, מצב שאיננו קיים בהזרעה מלאכותית.
3.
אע"פ כן קיים איסור חמור בהלכה ליצור מלכתחילה צאצא שלא ידוע מי אביו, בגלל החשש העתידי שאח ישא את אחותו הביולוגית.
לכן כל הפוסקים אוסרים הזרעה מלאכותית מתורם זרע אנונימי.
4. ניתן למנוע את האיסור הזה אם האנונימיות של התורם לא תהא מוחלטת, דהינו ימצא גורם אמין, רופא, שופט או דיין שבידיו יהיו הפרטים שבאמצעותם ניתן יהיה למנוע בעתיד נישואי אח עם אחותו.
5. לסיכום:
ההלכה אוסרת באופן מוחלט קבלת תרומת זרע מתורם יהודי אנונימי.
אם בוצעה הזרעה מלאכותית מתורם בנגוד להלכה, הדבר עלול ליצור שאלות הלכתיות על מעמדו של הילד הנולד.
אמנם לדעת רוב הפוסקים הולד הוא יהודי כשר כמעט לכל דבר, אך הדיון ההלכתי והגעות השונות מחייבות התייעצות עם בית דין רבני לפני הכרעה הלכתית.
חשוב לדעת שבתי הדין הרבניים עושים מאמצים גדולים להגיע לפסיקה מקילה.
שלום, אני סטאז`רית דתיה ורציתי לדעת לגבי קבלת תשלום על תורנות בשבת (זה נרשם בתלוש כתורנות בודדת ולא נבלע בס"כ המשכורת) , וכן מה לגבי
אני נוהג לשתות כוסית יין כל ערב בעצת הרופא, מהטעם שזה משפר את מצב הכולסטרול בדם. האם צריך להמנע מלעשות זאת בימים שלפני תשעה באב?
בה"י ערב ראש חודש שבט תשע"א לכבוד הרבנים הגאונים שליט"א אחדשה"ט שאלתי היא, האם יש מקום להתיר לאסיר החבוש בבית האסורים בחו"ל, לאכול בישולי עכו"ם
לרב ד"ר הלפרין שלום,אני מבקש להיוועץ בך לגבי אבי, מאיר חובב (אמי ע"ה הייתה מיודדת עם אמך).אבי, בן 82, חולה פרקינסון במצב קשה (סיעודי מלא),