פדיון הבן לאחר הפסקת הריון
שלום לכבוד הרב, אשתי ואני נשואים וב"ה עתיד להיוולד לנו בן בכור. לפני הריון זה אשתי היתה בהריון ונאלצנו להפסיק אותו מלאכותית בשבוע 9. האם
שלום
רציתי לדעת מה ההלכה אומרת לגבי תרומת ביצית ותרומת זרע יחד של גויים.
בנפרד הבנתי שחלק אוסרים וחלק מתירים אז מבחינתי זה בסדר, כי יש מתירים.
אבל נשאלת השאלה אם גם הזרע וגם הביצית הם תרומות של גויים, מה ההלכה אומרת לגבי העובר?
בוודאות התורמים לא אחים, התרומה נלקחה מאותו המכון ולאחר בדיקות גנטיות רבות (TCG).
תודה מראש
ניצה
להבהרת הענין: קביעת היהדות תלויה באם בלבד. כך, שבתרומה ביצית מגויה ואם יולדת יהודית (כפי הנראה משאלתך), אין הבדל בקביעת היהדות בין אם הזרע מגוי או מיהודי.
נמצא, שהמחלוקת הגדולה בין הפוסקים בענין קביעת האימהות בתרומה ביצית מגויה שייכת גם כאן. יש אומרים לפי היולדת, יש אומרים לפי התורמת, יש אומרים ספק, ויש אומרים שתיהן. לדעת הפוסקים שהיהדות נקבעת לפי האם היולדת בלבד, הילד יהיה יהודי מלידה, אך לדעת הרבה פוסקים שהיהדות נקבעת על פי האם התורמת (בלבד, מספק, או שניהם), הילד יצטרך גיור כדי להחשב יהודי ודאי. למקורות בשיטות הפוסקים בזה, עי' שאלה 6566.
בענין תרומת זרע מגוי, כפי שהזכרת בשאלתך ישנן דעות לכאן ולכאן וקשה להציג פסיקה כללית. ראוי להתייעץ בזה עם רב אישי. אך עצם העובדה שגם הביצית של גויה אין בזה סיבה לאסור לדעת המתירים. אדרבה, יתכן שאם גם הביצית של גויה הענין יותר קל מהיבט תרומת הזרע, כיון שאין ערבוב זרע גוי וביצית יהודית בשעת ההפריה, והשאלה היא של השתלת עובר גוי ברחם יהודיה.
בכל מקרה, מומלץ להתייעץ כל מקרה לגופו עם רבני מכון פוע"ה, בטלפון 02-651-5050 בשעות העבודה.
בברכה
הרב מאיר אורליאן
שלום לכבוד הרב, אשתי ואני נשואים וב"ה עתיד להיוולד לנו בן בכור. לפני הריון זה אשתי היתה בהריון ונאלצנו להפסיק אותו מלאכותית בשבוע 9. האם
1. האם ישנם דעות המתירות חזרת רופא לביתו בנהיגה עצמית ממשמרת בשבת כאשר אין לו תורנות ביישוב? מסברה שאם לא נתיר לא ירצה להיות רופא