הנקה ועבודה בבית חולים – בצום תשעה באב
לכבוד רבני מכון שלזניגר שלום רב אני אחות שעובדת בבית חולים ורציתי לדעת כיצד עלי לנהוג בצום ט' באב היות שאני עובדת בעבודה פיזית. בנוסף
Since saving life is the highest obligation, is heart donation after death merely permitted or required?
If the hospital’s tests and definitions are acceptable to the authorized rabbi, does the question still exist? Is transplantation permitted or required under Jewish law?
1. In general, although saving life “is the highest obligation,” this does not mean that it is permissible to kill one person in order to save someone else, even if that person is going to die soon anyhow.
2. After classic cardiovascular-respiratory death, the heart is no longer usable for heart transplantation.
3. When the heart is still beating and only brain death has been established, the determination of death is in question. The principal question is whether brain death is considered death according to Jewish law. The practical questions are what definition of brain death is accepted in the specific hospital where the harvesting of the donated heart is to take place, and what are the tests and terms accepted at that specific hospital.
4. As long as the answers to these questions are not definite then the donating of the heart should not be advised without consulting an authorized rabbi.
If the hospital’s tests and definitions are acceptable to the “authorized rabbi,” then transplantation is permitted under Jewish law.
לכבוד רבני מכון שלזניגר שלום רב אני אחות שעובדת בבית חולים ורציתי לדעת כיצד עלי לנהוג בצום ט' באב היות שאני עובדת בעבודה פיזית. בנוסף
שלום רב! אני בת 39 ואם לחמישה ילדים. לאחרונה אושפזתי בבי"ח בשל לחץ דם גבוה, הסיבה שאובחנה היא עודף אסטרוגן המצוי בגלולה למניעת הריון שנטלתי
שלום הרב! קיבלתי את השאלה הזאת מתלמידה שמתחילה מסלול תואר שלישי/מחקר בארץ. היא שואלת לגבי שימוש התאי בגזע מעוברים (לאחר הפלה). אני מצרף את השאלה
שלום וברכה, אני אמא לילד בן 5 שבועות הניזון מהנקה בלבד. מנסיוני בהנקה מילדי הקודמים קיים קשר בין כמות האוכל והשתיה שאני צורכת לבין כמות