לכבוד ההנהלה מכון שלזינגר.
שלום רב!
אדם חרדי שמאושפז בבית חולים של גוים בראש השנה, וע"י בחדר שוכב אדם חילוני,(אולי בגדר אפיקורס). והגיע שליח של הקהילה לתקוע לו בשופר, והחילוני החל להתלונן שאינו רוצה לשמוע תקיעת שופר בגלל שמפריע לו מחמת סיבות שאינן מוצדקות. ולעמת זאת החולה החרדי מתעקש מאד שכן יתקעו לו בשופר. והחילוני מאיים עליו שיתלונן עליו בפני ההנהלה של בית החולים. ואפילו הכי לא מוכן החרדי לבטל המצוות עשה שעומדת לפניו.
הצדדים בספק. עשה דוחה לא תעשה אפילו במקום הרבה לאוין (תוס' יבמות ג:). האם אף במקום חילול השם.
ואף אם נאמר שנידחית המצוה מפני החילול השם, האם נימא שיש לכפות עליו על קיום המצוה. מהא דמבואר בנתיבות המשפט סימן ג' וכן פסק החת"ס. שכופין על מצות עשה ואפילו הוא ביחיד בלא בי"ד.
האם ישתנה הדין כשמדובר בגוי?
ר ג
אנחנו זוג בגיל 27 ויש ב"ה לנו 4 בנות ובן. (התינוקת החדשה נולדה לפני כחודש) היינו מעוניינים לעשות הפסקה כדי להשקיע זמן בילדים וכו' –
אנו נשואים כ-10 שנים ועדיין לא זכינו לילדים. לאחר 2 הפריות שנוצרה בהן רק ביצית אחת וגם היא כנראה לא היתה תקינה, הרופאים הגיעו למסקנה
שלום רבבשבת האחרונה התאשפזתי בשל תשישות קיצונית והתייבשות. לאחר טיפול במהלך הלילה שוחררתי בבוקר יום שבת, כשאני עדיין חלש ונמצא במרחק הנמצא מעבר לכוחות ההליכה