הנחיות הלכתיות לצום בי"ז בתמוז תש"פ (תקופת הקורונה)
Post Content שלום ראיתי פרסום של המכון על הנחיות הלכתיות בתקופת הקורונה, לצום י"ז בתמוז. לפי הפרסום אין לצום למי שעלול להיכנס לבידוד (ממתין לבדיקה
האם לתאומים סייאמים יש 2 נשמות או נשמה אחת?
ומה יחס הלכה לתאומים סייאמים?
תודה!
באופן עקרוני, פרוייקט השו"ת של המכון לא נועד להכין עבודות עבור תלמידים וסטודנטים. עיקר מטרות הפרוייקט היא :
א. לסייע לאנשים השואלים או הנשאלים שאלה רפואית-הלכתית מעשית.
ב. לסייע ללומדים הנתקלים בשאלה הלכתית-רפאית עיונית.
ג. לסייע לכותבי עבודות על ידי הפנייתם למקורות מתאימים.
חומר לעבודות ניתן למצוא במרכז המידע של המכון באינטרנט, תוך שימוש במנוע החיפוש:
בנוסף הקמנו פורום משתתפים מיוחד לכותבי עבודות
1. אנציקלופדיה הלכתית רפואית כרך אחרון ערך תאומים, ערך משנה תאומי סיאם, ובמקורות המובאים שם.
2. נשמת אברהם כרך א', חלק אורח חיים, סי' כז. כרך ב', חלק יורה דעה סי' שה. כרך ג' חלק אבן העזר סימן א'.
3. ראי בספר
So One May Live byRabbi Moshe D. Tendler, Ph.D. 421 – 415 Siamese Twins: Rav Feinstein’s Ruling and the Subsequent Controversy by Rabbi Mordechai Halperin, M.D. pp. 426 – 422
4. שאלה ותשובה קודמות מפרויקט השו"ת של מכון שלזינגר
מאידך ניתן להביא ראיות סותרות כתשובות לשאלתך:
למשל, מהמדרש (בית המדרש- יעלניק – ד') אודות חלוקת הירושה בין אחים כשלאחד מהם היו שני ראשים, משמע בבירור שמדובר בזהות [נשמה?] של אדם יחיד ולא של שנים.
לעומת זאת מפסק הרא"ש לענין פדיון הבן שמביא הרב טולדנו שליט"א להלן, משמע שמדובר בשנים..
בנוגע לשאלה א'- האם לתאומים סיאמיים יש ב' נשמות או נשמה אחת, נראה להביא ראיה מהטור בהלכות פדיון הבן שהביא בשם אביו הרא"ש על תינוק עם ב' ראשים שחייב בעשרה סלעים. מוכח מכאן שתאומים סיאמיים נחשבים כב' אנשים וכל אחד יש לו נשמה נפרדת, דאם היה להם נשמה אחת מדוע צריך עשרה סלעים, היה מספיק לתת רק חמישה סלעים. ויתרה מכך, אף על פי שיש להם ב' נשמות ונחשבים כב' אנשים, על כל פנים רואים ששניהם חייבים בפדיון ולשניהם יש שם של בכור. ולא מחשבינן כב' אנשים נפרדים שיצאו אחד אחרי השני, דאם כן מדוע שניהם חייבים בפדיון בתורת ודאי? אלא על כרחינו שאפילו שהם ב' אנשים על כל פנים נחשבים שיצאו ביחד כיון שמחוברים ודבוקים זה לזה.
לגבי השאלה השניה- מצינו מחלוקת בראשונים אם תאומים סיאמיים נחשבים כטריפה, משום ש"כל יתר כנטול דמי" או שכל זה נאמר דווקא בבהמה ולא באדם. גם אם נחשיבם כ"טריפה" הרי הוא חי לכל דבריו וחייב בכל המצוות של התורה ומצטרף למנין ולכל דבר שבקדושה.
וראו עוד בשו"ת חכם צבי סי' ע"ז.
וע"ע באנצקלופדיה תלמודית ערך 'טריפה' (אדם) סימן ד, ובמאמרו של ד"ר יעקב רבינזון 'טריפה באדם'. כמו"כ רקע לגבי המונח 'תאומים סיאמים', ע"ע בערך 'תאומים' באנצקלופדיה ההלכתית-רפואית (בסוף הערך שם מוזכר המקור למונח).
Post Content שלום ראיתי פרסום של המכון על הנחיות הלכתיות בתקופת הקורונה, לצום י"ז בתמוז. לפי הפרסום אין לצום למי שעלול להיכנס לבידוד (ממתין לבדיקה
שלום רב, אני סובלת מסוכרת הריון המאוזנת ע"י דיאטה. אין לי אירועי היפוגליקמיה. לעיתים רחוקות ישנן תוצאות חריגות לאחר האוכל. הרופאה אמרה לי לא לצום
אודה לך אם תוכל להשיבני על שתי שאלות דחופות:1. קרובת משפחה שלי עברה את תאריך הלידה המיועד, ובבדיקה התברר שיש לה ריבוי מי שפיר. הרופא
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.