ספק פגיעה באדם.
לפני כ5-6 שנים לערך אחד מחברי המחזור שלנו החל להתקרח, הוא לא הסביר לכולם כתוצאה ממה, למה ומדוע, אבל אחרי כחודש קבוצות קבוצות משערותיו היו
In last week’s parsha, Va-Yehi, Yosef’s brothers lie to him after Ya’aqov dies, telling him that Ya’aqov instructed them to tell Yosef to forgive them. In Yevamot (65b) we are told that we learn from this that muttar le-shanot mi-pnei ha-shalom—it is permissible to tell falsehoods for the sake of peace.
I am teaching a group of physicians here in the United States and the following question arose: if a physician made a medical error, is he allowed to lie in order to save his own skin? Is he required to tell the truth to the patient or to the family?
I am interested in any articles you have on this topic, preferably in English.
[Dr. Halperin adds: this might be a question in a case where telling the truth could lead to the information being used against the physician in a lawsuit. If he is going to be forced to pay damages that according to halakha he does not have to pay and there is no dina de-malkhuta, is he allowed to lie in order to save himself from losing money in a way considered gezeila according to halakha? (The question is not if it is “worth it” to lie, but rather, on the assumption that it is, is it allowed?)
Another question: is a person allowed to lie in order to save himself from losing all his wealth?]
לפני כ5-6 שנים לערך אחד מחברי המחזור שלנו החל להתקרח, הוא לא הסביר לכולם כתוצאה ממה, למה ומדוע, אבל אחרי כחודש קבוצות קבוצות משערותיו היו
בס"ד שלום וברכה אמי בת 86 שנה, מצב בריאותי רגיל לגילה, ורוצה לדעת אם יכולה לצום ביו"כ תודה רבה וגמר חתימה טובה
שלום אני מרכיבה מכשיר שמיעה כ 13 שנים ועד היום בשבתות הייתי משאירה אותו דלוק כאשר אני מוציאה אותו מהאוזן לפני שינה. כשהמכשיר שמיעה מחוץ
שלום לרב אני שואל בשם אבי, בן 66 חולה סכרת כבר כ30 שנה. סכרת פחות או יותר מאוזנת תרופתית (ללא הזרקת אינסולין), בעל לחץ דם
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.