כשרות תוספי מזון ושימוש שלא בדרך אכילה בפסח תשע"ו
שלום לכבוד הרב שליט"א, 1) האם בכמוסות של אלספה שומן דגים אומגה 3 (שיש בהם שמן דגים,עמילן תירס מעובד,גליצרול,דיסודים פוספט, קרגינן ומים) כשרים לפסח ?
שאלתי היא לגבי השימוש במחשב בשבת.
בבית החולים בו אני עובדת כל מערכת התיקים ממוחשבת, כך שהמעקב אחר החולים, מתן הפקודות וכו' הכל מבוצע בהוראת מחשב. רציתי לברר לגבי השימוש במחשב בשבת – האם יש צורך להשתמש בכמה שפחות אותיות? האם עדיף להשתמש באפשרויות של "העתק הדבק" או בחירה מרשימה על פני הקלדה? האם ישנו הבדל בין טקסט שאמור להיות מודפס בו ביום (בשבת) לבין טקסט שאמור להיות מודפס בהמשך או לא להיות מודפס כלל? האם יש הבדל בין הקלדת אותיות/ מספרים/סימנים, ומכאן האם עדיף לבחור למשל, סיסמא, שמכילה פחות אותיות. וכן כל הדרכה שתוכלו לתת בנושא .
בתודה ובברכה
י
סטאזרית לרפואה
ב. בהכנסת נתונים למחשב, במחלקה בה מאושפזים גם חולים שיש בהם סכנה, ראוי לבצע את פעולות השמירה (SAVE) בשינוי.
ג. הפעלת מכשירי עירוי אלקטרוני מותרת בשבת עבור חולים שיש בהם סכנה אפילו בלא שינוי.
אך אם ניתן לבצע את עצם ההפעלה (או הכנסת התקע לשקע) בשינוי יש לכך עדיפות, בתנאי שהדבר לא פוגע ביעילות הרפואית.
ד. ע"פ ההלכה כפי שפסק לנו הגרש"ז אויערבאך זצ"ל אין להבדיל בין טיפול בגויים לטיפול ביהודים.
כמו כן כדאי לבצע בשינוי מה שניתן.
ה. עדיף למעט בפעולות לכן השימוש בהעתקהדבק היא ראויה.
ו. הדפסה בשבת היא מלאכה דאורייתא לכל הדעות, ולכן כשהיא נצרכת ראוי לבצעה בשינוי.
לעומת זאת הכנסה לזיכרון על מנת שיודפס לאחר שבת, היא פעולה שלא תמיד יש בה איסור תורה. אך למעשה גם כאן יש לבצע בשינוי את ההקשה על מקש השמירה.
ז. לגבי הקלדת סיסמא, לענ"ד אין הבדל בין סיסמא המורכבת מאותיות לזו המורכבת מסימנים, מאחר ובשני המקרים הסיסמא לא מודפסת ולא מופיעה אפילו זמנית על המסך.
שלום לכבוד הרב שליט"א, 1) האם בכמוסות של אלספה שומן דגים אומגה 3 (שיש בהם שמן דגים,עמילן תירס מעובד,גליצרול,דיסודים פוספט, קרגינן ומים) כשרים לפסח ?
שלום וברכה. ראיתי בפוסקים שעדיף לא לזרז לידה סתם . מה לדעת הרב יש לעשות במקרים הבאים? סיבה רפואית חלקית (הרופא יוצא לחופשה )