מתן שם לנפל המשך לשאלה 1410
המשך לשאלה 1410 שלום רב, ותודה על תשובת הרב שטיינברג. שאלתי נגעה בדבר מתן שם לנפל. הבינותי כי מלו וקברו אותו. שאלתי היא האם כעת,
1.אישה שרבה עם בעלה ורוצה ליטול גלולות פוסטינור (גלולות היום שאחרי, למניעת הריון) בשבת.האם מותר הדבר? אם לא, האם צריכים לחלל שבת כדי לשכנעה שלא תיטול את הגלולה ?
2. האם מותר לעשות צנתור שלא נחוץ כרגע ,אבל המידע שינתן יכול לעזור לאחר זמן.
3.מחבל ירה ופצע יהודי,והמשיך לכיוון ירושלים . עמד שם רופא. שתי אפשרויות לפניו , לטפל בפצוע השותת דם ולהציל את חייו, או לרדוף אחרי המחבל שעלול להתפוצץ במקום ציבורי ולהרוג רבים. לא ברור שהרופא יצליח לעוצרו, אך ייתכן גם שיצליח להזעיק עזרה נוספת. האם הצלת יחיד ודאית עדיפה על ספק הצלת רבים?
4.האם מותר לתת סמים מסוכנים לחולה נוטה למות , שמבקש להפליג על כנפי הדמיון?
5.תינוק נולד בניתוח קיסרי בשבוע 33 להיריון לנערה בת 17 .הוא אובחן כסובל מליקויים חמורים במערכת העיכול שהצריכו ניתוח שכרת את רוב המעי הדק ונשארו רק 7 ס"מ של המעי. בנוסף, התינוק סובל מפגם משמעותי בדרכי המרה שבכבד, ונזקק להאכלה תוך ורידית , כי אינו יכול לעכל מזון בדרך העיכול. בגיל 5 חודשים שוחרר לביתו. חזר לבית החולים בגיל 7 חודשים כשהוא סובל מצהבת קשה, חום והקאות, ונמצאו זיהומים במקומות נוספים בגופו . רק השתלה משולבת של מעיים וכבד עשוייה להציל את חייו .סיכויי ההשתלה מועטים. האם צריכים לנסות את ההשתלה המורכבת, או להניח לו ולראות אולי ישתפר מעצמו?
1. א. באותם מקרים בהם נטילת גלולה כזו מותרת בימות החול, אזי הנטילה מותרת גם בשבת.
ב. יש מחלוקת ראשונים אם מותר לחלל שבת על עובר כשאין סכנה לחיי האם.
ג. להלכה מותר לחלל שבת על עובר שהושרש ברחם אפילו קודם הגיעו לגיל 40 יום מההפריה.
ד. אין היתר לחלל שבת על עובר שטרם הושרש ברחם. לכן התשובה לשאלתך היא שלילית.
2. כדי לענות על השאלה חסרים פרטים רבים.
למשל:
א. באיזה צינתור במדוייק מדובר?
ב. מהם הסיכונים הכרוכים בו, ומהי רמת הסיכונים?
ג. מהי בדיוק התועלת הצפויה מקבלת האינפורמציה שהצינתור יספקומהי רמת הסיכון שאכן תתקבל אינפורמציה כזו, ושאכן יהיה צורך בה?
3. ברמה העקרונית השאלה עוסקת במצב בו הברירה היא בין להתחיל לטפל מייד בחולה בודד, כשהטיפול בו ימנע את האפשרות מלהציל אח"כ אנשים רבים. מן הראוי לדון במצב בו זה המצב הברור ללא ספקות.
חלק מהעקרונות הנוגעים לדבר ניתן ללמוד מדברי החזון אי"ש חו"מ, סנהדרין סי' כה ד"ה ויש לעין באחד.
וכדאי לעיין גם בשרידי אש חלק ב' סי' עח אות ד', ובספר אסיא ט' עמ' 322-328 ובהערות 26-33. להלן קישור למאמר דרך אתר מכון שלזינגר: https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/ASSIA9/R0091321.asp
4. ראי מאמרו של הרב אביגדור נבנצל "מתן סמים משככים לחולה" ספר אסיא ד' עמ' 260-262. להלן קישור למאמר דרך אתר מכון שלזינגר: https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/ASSIA4/R0041260.asp
5.קשה להתייחס לנתונים הרפואיים בחלקיים שבשאלה.
אבל ניתן לענות ברמת העקרונות ההלכתיים.
פירוט העקרונות הללו מובא באנציקלופדיה ההלכתית רפואית, בעריכת פרופ' אברהם שטינברג, הוצאת מכון שלזינגר, חלק ג', ערך "ילוד", ערכי-משנה: "פג, ילוד במשקל לידה נמוך"; ו"הילד הפגום" עמ' 67-85 ובהמשך הערך בעמ' 100-130.
המשך לשאלה 1410 שלום רב, ותודה על תשובת הרב שטיינברג. שאלתי נגעה בדבר מתן שם לנפל. הבינותי כי מלו וקברו אותו. שאלתי היא האם כעת,
I am an ENT trainee / registrar and commencing from next week will be rostered for job responsibilities on Shabbat. While I will try to
שלום ברצוני לברר ממה מיוצר בדרך כלל האלכוהול שנמצא בבשמים בימינו האם מיוצר מחיטה? והאם בשמים בימינו ראויים לאכילה כי יש אגדות על חיילים רוסיים
שלום רב, הנני סטודנטית שנה ד' בלימודי משפטים ולקראת הגשת עבודה סמינריונית העוסקת בסוגיית הרשלנות הרפואית במשפט העברי. אשמח לסיוע מצידכם בנוגע לאיסוף מקורות העוסקים
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.