צרכי משפחת הנפטר בזמן אבלות – ארגון מנינים
שלום רב הנדון: השלמת מניין בבית האבלים הנני להעלות בעיה כאובה ודחופה, שעד כה לא נתנו עליה את הדעת במקומות רבים. כדתייה שגרה בסביבה דתית,
אודה לרב אם יוכל לענות לי על שאלה בנוגע לרמת ההשתדלות לחולה סוכרת להתרפאות.
כידוע חייב אדם להשתדל בכל עוז ברפואה המקובלת והבדוקה שנקבעה על ידי הדעת והנסיון על מנת להתרפאות.
אומנם יש לשאול עד כמה חובת השתדלות זו? האם נאמר שעל כל אינסולין חדש שיוצא שיתכן ויש בו יותר תועלת לחולי סוכרת אדם צריך לרוץ ולרכוש את אותו תרופה אפילו במחיר יקר מאוד?
וזו השאלה כדלהלן:
חולה סוכרת המשתמש בזריקות אינסולין ושלא מאוזן ברמות הסוכר בגוף, אשר המליץ לו הרופא המטפל לעבור להתחבר למשאבת אינסולין לצורך שיפור איזון הסוכר, והוא מסרב מסיבות שונות. האם על פי ההלכה הוא חייב להקשיב לרופא?
ויש לציין שאף על פי שכיום הטיפול על ידי משאבת אינסולין נהיית יותר ויותר מקובלת. נכון להיום עדיין הטיפול המקובל ביותר לחולי סוכרת הוא על ידי זריקות אינסולין.
וכך כתב לי רופא מומחה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת:
"לרוב חולי הסוכרת המשאבה מאזנת בצורה טובה יותר את רמות הסוכר מאשר זריקות מרובות. אבל קשה לי לומר שההבדל כל כך משמעותי עד שאדם המחליט לא להתחבר למשאבה מסכן את עצמו או נוהג נגד העיקרון הרפואי.
כידוע סוכרת היא מחלת ארוך טווח שבדרכים רבות משפיעה על איכות החיים. ככל שהטיפול תואם לרצון החולה, כך עולה הסבירות שהוא ישקיע יותר לאיזון הסוכר.
ולכן אם החולה משיג איזון סוכר טוב על ידי זריקות מרובות, מה טוב. ברם, חולה שבאופן ברור אינו מצליח להשיג רמות סוכר טובות עם זריקות מרובות, ובכל זאת מסרב לנסות להתחבר למשאבה, יראה לדעתי כהחלטה מנוגדת להלכה". עכ"ל.
ולאור הדברים, האם על פי ההלכה החולה חייב להקשיב לדברי הרופא?
או שמא בנידון דידן אפשר לומר שכל עוד החולה משתמש בזריקות אינסולין שהיא הרפואה המקובלת אין הוא חייב לעבור להשתמש במשאבת אינסולין. אף שודאי מן הראוי לחולה כזה לשכול היטב את ההמלצה הרפואית לצורך טיפול טוב יותר.
סכרת לא מאוזנת מקצרת את החיים באופן משמעותי, ובנוסף פוגעת קשות באיכות החיים בעתיד.
לכן מי שאיננו מאוזן, ולדעת הרופא יתכן וניתן יהיה לאזן אותו טוב יותר באמצעים אחרים, מדובר בהמלצה שהיא גם מאריכה חיים וגם מונעת חלק מהפגיעה באיכותם.
לכן על פי ההלכה חייבים לציית להמלצה זו.
מסקנה: אם לגבי אדם מסוים הרפואה המקובלת איננה משיגה את האיזון הנדרש, הרי שהימנעות משיפור הטיפול באמצעות תהליך מוכח, היא מקצרת חיים, דבר האסור על פי ההלכה.
שלום רב הנדון: השלמת מניין בבית האבלים הנני להעלות בעיה כאובה ודחופה, שעד כה לא נתנו עליה את הדעת במקומות רבים. כדתייה שגרה בסביבה דתית,
שלום כבוד הרב אני אשה בת 24 אחרי שלוש לידות . הלידה הראשונה היה לי בן שנפטר בגיל 15 חודשים, עכשיו יש לי שתי בנות
שלום לכבוד הרב, ברצוני לשאול, האם מותר לתבוע לדין (עפ"י דין תורה) רופא שהתרשל בתפקידו, ולא ביצע בדיקות הריון נידרשות כדי לשלול קיומם של מומים
שלום רב, שמי י ואני מעוניין לברר את זהותי שככל הנראה הסתבכה בגלות הארוכה שעברה על יוצאי ברית המועצות לשעבר. אבי הגיע מריגה, לטביה. אביו,
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.