ראיית דם בתולין
עפ"י מה שביררתי עם רופאה מומחית לבתולים [בשם ד"ר רונית אלוני בתל אביב]. והיא אמרה לי שארבעים אחוז מהבתולות שנבעלות לא רואות דם בתולים.השאלה שלי
שלום,
הגיעה אלינו פניה בעניין קצירת זרע לחללים. אודה לך על התייחסות מהירה ככל הניתן, בכתב, עדיף בצירוף מקורות.
א. רקע
1. עד מבצע 'עופרת יצוקה', חללי צה"ל הופנו למכון לרפואה משפטית, שם התבצע תהליך זיהויים ושאר הטיפול בחלל. מתחילת המבצע, הופעל לראשונה המאנ"ח (=מרכז איסוף נתוני חלל) בבסיס הרבנות הצבאית בצריפין.
2. אם משפחתו של חלל ביקשה לבצע קצירת זרע, הנוהל במכון לרפואה משפטית היה כדלהלן:
א. אם החלל נשוי או בעל ידועה בציבור, היו מבצעים את קצירת הזרע, בתנאי שהוריו לא מתנגדים לכך, ושהחלל לא הביע לכך התנגדות בחייו.
ב. אם החלל רווק – בוצעה קצירת זרע על פי צו בית משפט.
ב. הבעיה
3. במהלך המבצע הנוכחי, אשתו של אחד החללים (שהועברה למאנ"ח) ביקשה לבצע קצירת זרע. לצורך כך, הועבר החלל למכון לרפואה משפטית שם התבצעה הפרוצדורה.
4. בעקבות מקרה זה, התקבלה אצלנו פניה לבצע את קצירת הזרע להבא במאנ"ח.
5. מבחינה טכנית, אין בעיה לבצע את הפרוצדורה במאנ"ח.
6. עם זאת, ראוי לשקול בכובד ראש אם נכון, הלכתית וערכית, שקצירת זרע, בתנאים הנ"ל, תתבצע תחת חסותה של הרבנות הצבאית.
אודה להתייחסותך בהקדם.
בברכה ובתודה מראש,
הרב איל קרים, סא"ל
ראש תחום הלכה
א. ראה בתשובותיו של הרב זלמן נחמיה גולדברג שליט"א על תרומת ביציות, פונדקאות, הקפאת זרעו של רווק ונטילת זרע מן המת שפורסמו באסיא סה-סו, עמ' 45-49 (תשנ"ט)
ב. אמנם יש חולקים. ראה מש"כ הרב יגאל שפרן בתחומין כ, 347-352 (תש"ס). אך ראה את מאמרי הזרעה לאחר המוות – איסור והיתר שפורסם באסיא עז-עח, עמ' 113-123 (תשס"ו), ובמקורות המובאים שם.
ומאמרי גמילות חסדים עם המת וקיום מצוות פרו ורבו בהזרעה מלאכותית לאחר מיתה שפורסם בבית הלל ט, (ג, א) (תשס"ב) ובמקורות שם.
וכן מאמרי דיני יוחסין, ייבום וירושה בנולד מזרע קפוא שהופשר לאחר מות אביו, שפורסם ב"אסותא – קובץ תורני בענייני רפואה (עורך: הרב אליקום דבורקס, ירושלים תשס"ו) עמ' של-שנו. גירסה ראשונה של מאמר זה נדפסה בשם: מעמד הלכתי של הנולד מהזרעה מלאכותית לאחר מות אביו לענין יבום, ירושה, יוחסין ואיסורי קרובים, ופורסמה בספר דברים שאין להם שיעור עמ' 159-180(תשס"ה).
ג. חשוב לדעת כי בשעות הראשונות (כ-6 שעות) אחרי הפטירה ניתן לשאוב זרע על ידי החדרת מחט לצינורות הזרע. זו פעולה שאם נעשית ברגישות ובכבוד אין בה משום ניוול המת לפי מה שפסק הגר"מ פיינשטיין זצ"ל בעניין ביופסיה מן המת. אם כבר עבר יותר זמן מרגע הפטירה, יש צורך בכריתת האשכים ומיצוי תאי זרע מתוכם, וזו פעולה שבוודאי יש בה ניוול. אמנם הפעולה מותרת אם היא נעשית לפי רצון הנפטר.
ד. לדעתי הבעיה העיקרית היא האמור בשאלה מס' 6, דהיינו האם ראוי שהתעסקות זו תעשה ע"י הרבנות הצבאית. אני מתלבט, אך נוטה להשיב בשלילה. לכן נראה שעדיף לא לשנות בינתיים את הנהלים בנושא. אם דיון נוסף ישנה את המדיניות, ניתן יהיה לשנות אז את הנהלים.
בברכה ובהוקרה מרדכי הלפרין
עפ"י מה שביררתי עם רופאה מומחית לבתולים [בשם ד"ר רונית אלוני בתל אביב]. והיא אמרה לי שארבעים אחוז מהבתולות שנבעלות לא רואות דם בתולים.השאלה שלי
יש לי חבר כבר 3 שנים, בתמוז הקרוב יהיה בן 22 ואני באדר בת 20. הוא כרגע בהסדר, נשארו לו עוד 8 חודשים בערך עד
בשחרור מביה"ח בשבת, מה מותר לקחת למקום שיש ערוב ? בגדים? מסמכים? תיק שיש בו מוקצה? מעיל עם מוקצה?
לכבוד הרב שלום, אשתי ילדה את לידתה השנייה לפני 4 חודשים, ולאחר מכן רופא שם לה התקן למניעת היריון. זו הפעם השנייה שמופיע אצלה כתם
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.