שאלת המשך (משאלה #2055) לגבי צניעות בלימוד פיזיותרפיה:
כמרצה לפיזיותרפיה יש לי השגה לגבי פסק דינך, מטרת החשיפה בלמודי הפיזיותרפיה היא לשפר את יכולתו של המטפל להגיע לאבחנה רפואית בכילים הקיימים בידיו. הלימוד של החלק המעשי בפיזיותרפיה מתחיל מיום הלימודים הראשון כמעט ולכן התרגול (הקוגנטיבי) של ההסתכלות על המטופל מתחיל מיום זה, דחייה "הלכתית" של המועד תפגע ביכולת ההסקה הקלינית של הסטודנט היום, והפיזיותרפיסט בעתיד. מקווה שלא יהיה בכך צורך, אך אני בטוח שכאשר תפנה לטפול פיזיותרפי, תרצה לקבל את הטפול הטוב ביותר! אנו מנסים להורות וללמד את תלמידנו על מנת שייענו על צפיותייך אלו. אנו עושים כמיטב יכולתנו לכבד את דעותייהם ותרבותם, אך רק כל עוד הדבר לא ייפגע במטרה.
תודה.
י ד
תודה על הערתך.
לגופו של עניין, כדאי מאד לעיין בחוברת אסיא האחרונה (פא-פב), שיצאה לאור באדר א' השנה. שם, בעמ' 79-92 (הפיזיותרפיה וריפוי בעיסוק לאור ההלכה), מתקיים דיון הלכתי מקיף בשאלות המגע הבין מיני בפיזיותרפיה וריפוי בעיסוק. אשמח לשמוע את חוות דעתך על כל האמור שם.
חשוב מאד לדעת כי עצם המטרה הטיפולית של המסז' איננה מונעת בהכרח את האפשרות שהמסז' יהיה כרוך באיסור תורה. משום כך חשובים מאד הפרטים של כל מקרה ומקרה, שרק על פיהם ניתן להבין את המציאות המיוחדת שלו.
לאור הכרת המציאות ניתן לדעת מתי כלל לא קיים איסור, מתי קיים איסור שנדחה מחמת המצב הרפואי ומתי קיים איסור שאיננו נדחה למרות המצב הרפואי הנדון.
שלום, ראשית אני מקווה שהפניתי את השאלה למען הנכון. אם לא- אנא העביר לרב משיב אחר. ידוע שויטמין E מצוי בנבט חיטה. מה עושים עם