שלום רב,
לצערי הרב, התעוררתי בבוקרו של יום הכיפורים עם כאב ראש קל, שהלך והתעצם עקב חוסר שתיה ואכילה, עד כדי בחילה.
ניסיתי לקחת כדור בלי מים, אך לא הצלחתי לבולעו. בעקבות אי הנוחות, היה לי מאד קשה להתרכז בתפילות ולקחתי הרבה יותר הפסקות משאני רגילה. הרגשתי שהקב"ה נתן לי אתגר מאד קשה והוא לנסות ולהתכוון בתפילות עם כאב הראש החד.
שאלתי היא האם היה עדיף לי לקחת כדורים עם מים ולשתות פחות משיעור כמה פעמים, כי האמת שלא עשיתי זאת כי לא נשקפה סכנה לחיי, רק חוסר יכולת להתכוון בתפילות כמו שאני רגילה. הרגשתי פספוס שהרי יוהכ"פ מגיע רק פעם בשנה ואני תמיד יוצאת ממנו בהרגשה נקיה וזכה, והשנה חיכיתי שייצא הצום כדי שאוכל לטפל בכאב הראש!
האם עשיתי נכון או שהייתי צריכה לנסות לטפל בעצמי במשך היום?
בתודה מראש
אם הברירה היא לקיים את מצות הצום במלואה ולהפסיד ברמת התפילות, או לקיים את מצוות התפילה במלואה ולהפסיד חלק מקיום מצוות הצום – העיקרון חד משמעי: יש עדיפות לקיים את מצוות הצום גם אם הצום ימנע לגמרי את האפשרות להתפלל.
לכן נהגת כראוי וכהלכה ללא שום ספק.
רק במצבים בהם מסתמנת סכנה או אפילו ספק סכנה, אז יש להקל בדיני הצום ולהשתמש, כדבר ראשון, בדיני השיעורין.
אני אהיה בשבוע 30 להריוני , יש לי סכרת הריון . האם עלי לצום בט' באב?
אני סובל מספר שנים משפיכה מוקדמת ואני מעוניין לטפל בבעיה. ברצוני לברר האם אתם יכולים להפנות אותי לאורולוג דתי(!!!) באזור בני ברק/פתח תקווה שיעזור לי
שלום כבוד הרב! אני אישה בת 34 המיועדת לניתוח קסרי 5. בהריון הנוכחי נקלטתי עם התקן. אני לא יכולה לקחת גלולות מכיון שלאימי היה סכרת