לרב הלפרין שלום וברכה,
קראנו כמה מתשובותיך בעניין צום בהנקה בלעדית, ויש לנו שתי תמיהות:
א) אם המצב הרגיל הוא שתינוק יונק בלבד בחודשים הראשונים לחייו, ובעקבות זה אמו פטורה מצום מלא, מדוע מובאות בספרות ההלכה ההבחנות בין יולדת בשלושת הימים הראשונים, בשבעת הימים הראשונים וכן הלאה?
ב) כידוע קיימות היום דרכים אחרות להזין תינוק אם חלב אמו מתמעט, ואין כאן סכנת רעב. האם ניתן ללמוד מפסיקתך שמזון תינוקות מלאכותי הוא בגדר סכנה לתינוק? אם כך הדבר, היינו מצפים שיהיו לכך השלכות הלכתיות נוספות, כגון איסור לבחור מלכתחילה בהזנה כזאת – האומנם?
בתודה
א. לגבי דין של שלשת ימים ראשונים – אין שאלה, כי מדין יולדת היא לא צריכה לצום כלל, ומדין מינקת החוששת שחלבה יתמעט די בשתיה לשיעורין.
ב. גם תוך ז', אם לדעת הרופאים או לדעתה היא עדיין מסוכנת, אזי לשיטת הגר"ח מבריסק ובנו הגרי"ז, אין להקפיד על שיעורים.
ג. חשוב להדגיש שלא מדובר בפסיקה שלי אלא בפסיקתו של מרן הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שמובאת בשמו הלכה למעשה גם היום, על ידי תלמידו הגאון הגדול הרב אביגדר נבנצל שליט"א.
בזהירות רבה מובא העיקרון גם בספר שש"כ עם הפניה למקור ובפסקי החזון אי"ש (המתבסס על העיקרון בגמ' ביבמות).
ד. כבר היו דברים מעולם, שתינוקות מתו כתוצאה משימוש בלעדי בתחליפי חלב אם מסוגים מסויימים, למשל פרשת רמדיה.
ה. מסקנתך על עדיפות הלכתית להנקה על פני תחליפי חלב היא אכן מסקנה נכונה, המוכחת ממילא מכמה מקורות הלכתיים נוספים. אך עדיפות הלכתית איננה זהה לאיסור על שימוש בתחליף – איסור שקביעתו תלויה בנתונים נוספים.
ראה נא את המובא בספרי רפואה מציאות והלכה (מכון שלזינגר, ירושלים תשע"ב) סימן ה, פרק א.
שלום רב, רציתי לברר האם ניתן לבלוע כדור שינה ביום כיפור על מנת שאוכל לישון עד שעה מאוחרת, אציין כי אינני נוטל כדורים באופן קבוע
לקראת חג הפסח הקרב ובא התעוררה אצלה שאלת כשרות הכדורים שאני לוקחת לחג הפסח. אני סובלת מכאב ראש כרוני. כיום אני לוקחת תוספי מזון המקלים
בתי בת שנה וחודש ואני עדיין מניקה. אמנם רק 3 פעמים ביום אבל בתי עדיין אוהבת לינוק בבוקר, אחה"צ ולפני השינה. כעת גיליתי שאני בתחילת