גלולות + תרופות בי"ז בתמוז וב- ט באב
שלום וברכה, אני לוקחת כדורי "זובירקס" 5 פעמים ביום בגלל הרפס כרוני בעיניים. בנוסף אני נוטלת גלולות למניעת הריון. מה עלי לעשות בימי הצום? איך
שלום,
ביחס לעבודה בנושא המתת חסד, עלתה לנו שאלה, שאשמח אם נוכל לקבל עליה תשובה;
האם ניתן למנוע מחולה הנוטה למות פעולות או תרופות מאריכות חיים על מנת שלא ימשיך לסבול?
תודה רבה!
א. מאז ומעולם ההלכה היהודית מבדילה בין המתת חסד ("רצח מתוך רחמים") שהיא אסורה למעשה, לבין המנעות מטיפול מאריך חיים, שעשויה להיות מותרת במצבי סבל מסויימים. בשני העשורים האחרונים עמדת האתיקה הרפואית שבעבר שללה לחלוטין הימנעות מטיפול מאריך חיים, התקרבה לעקרונות ההלכתיים המתירים זאת במקרי סבל קשה.
ראי למשל את מאמרו של פרופ' אברהם שטיינברג הבסיס ההלכתי להצעת חוק "החולה הנוטה למות", רפואה והלכה: הלכה למעשה, עמ' 476-488 (2006); אסיא עא-עב, עמ' 25-39 (2003), ובמקורות המצוינים שם. כמו כן ראי מה שהביא הרב אברהם פרבשטיין (ראש ישיבת חברון) בשם החזון איש באסיא עז-עח (תשס"ו) עמ' 37. כדאי לעיין גם באנצקלופדיה ההלכתית-רפואית (מהדורת תשס"ו) כרך ה' ערך נוטה למות".
ב. פרטים נוספים ניתן ללמוד מחוק החולה הנוטה למות (תשס"ו) כאשר עמדת ההלכה מפורטת במאמרו של פרופ' שטיינברג המצוינת לעיל בפסקה א'.
שלום וברכה, אני לוקחת כדורי "זובירקס" 5 פעמים ביום בגלל הרפס כרוני בעיניים. בנוסף אני נוטלת גלולות למניעת הריון. מה עלי לעשות בימי הצום? איך
שלום רב, ותודה רבה על תשובותיכם. אבקש לשאול שאלה נוספת. אנו נמצאים בישוב בן 40 משפחות ומתגוררים בקראונים (דהיינו אין בידוד). אין גוי נגיש. בשבת
בס"ד לכבוד הרב מרדכי הלפרין שליט"א אין מקום לטעון שמעשנים פסולים לעדות, מידי דהוי כאותם דקבור נפשא ביום טוב במסכת סנהדרין דף כו: כלשון הרמב"ם
האם ניתן להשתמש במקרר דיגיטלי מסוג "סמסונג" כאשר יש פתרון לתאורה בלבד ? או שצריך פתרון טכני מעמיק יותר ?
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.