נטילת תרופות
שלום וברכה. אני משמש בקודש בקהילה קטנה ורחוקה. לפני תשעה באב פנה אלי יהודי בן כ45- החולה במחלה נוירולגית אוטו-אימונית שאלתו היתה האם לקחת את
למדנו לא מזמן בביולוגיה על מבנה מערכת העיכול של הפרה, המזון בצירוף רוק מגיע מפיה לכרס, בה הוא מוחזק ומתפרק, ומתעכל בחלק מהקיבה, ולאחר מכן עולה בחזרה לפיה ללעיסה חוזרת. פעולה זו ידועה כהעלאת גירה.
"העלאת גירה" לפי רש"י פירושה "מעלה ומקיאה האוכל ממעיה ומחזרת אותו לתוך פיה לכתשו ולטחנו הדק".
השאלה שלי: כיצד יכול רש"י לכתוב שהיא מוציאה את האוכל ממעיה אם הוא בכלל עוד לא הגיע לשם? הרי כידוע המעיים נמצאים רק אחרי הקיבה, ואצל הפרה רק אחרי שלושת קיבותיה, והאוכל שחוזר לפיה כלל לא הגיע למעיים.
האם רש"י טעה?
ראה גם בערך "מערכת העיכול" באנציקלופדיה ההלכתית-רפואית (בעיקר סביב מראה מקום 7# שם).
דוגמה לדבר: הביטוי שהעובר נמצא ב"מעי אמו" (נדה ל,ב) כשברור לכל שאין הכוונה למעיים (במובן של דרכי העיכול) אלא לרחם, עובדה שמפורשת במשנה, כך שאין ויכוח שגם חז"ל הכירוה. זו אם כן כוונת רש"י שציינת: האוכל חוזר מתוך הבטן אל חלל הפה ללעיסה נוספת.
שלום וברכה. אני משמש בקודש בקהילה קטנה ורחוקה. לפני תשעה באב פנה אלי יהודי בן כ45- החולה במחלה נוירולגית אוטו-אימונית שאלתו היתה האם לקחת את
שאלתי היא: האם יש בהלכה גדר עד כמה צריך לזעזע את הבתולים כדי שייחשב כבעילת מצווה ? כלומר, אדם שבבעילת מצוה הגיע לבתולין, אנו יודעים
בס"ד ברצוני לשאול שאלה הלכתית ורפואית: האם אדם שצריך לקחת נייר טואלט ולנגב את האמה אחרי שגמר עשיית צרכיו("קטנים") כיוון שממשיך לנטוף האם בן אדם