פירוש רש"י ל"מעלה גירה"

שתפו:

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

למדנו לא מזמן בביולוגיה על מבנה מערכת העיכול של הפרה, המזון בצירוף רוק מגיע מפיה לכרס, בה הוא מוחזק ומתפרק, ומתעכל בחלק מהקיבה, ולאחר מכן עולה בחזרה לפיה ללעיסה חוזרת. פעולה זו ידועה כהעלאת גירה.

"העלאת גירה" לפי רש"י פירושה "מעלה ומקיאה האוכל ממעיה ומחזרת אותו לתוך פיה לכתשו ולטחנו הדק".

השאלה שלי: כיצד יכול רש"י לכתוב שהיא מוציאה את האוכל ממעיה אם הוא בכלל עוד לא הגיע לשם? הרי כידוע המעיים נמצאים רק אחרי הקיבה, ואצל הפרה רק אחרי שלושת קיבותיה, והאוכל שחוזר לפיה כלל לא הגיע למעיים.

האם רש"י טעה?

תשובה:

הביטוי "מעיים" בלשון חז"ל ובלשון הפוסקים איננו מיוחד למעי הדק או הגס של השפה האנטומית. "מעיים" בלשון חכמים, משמעותו בהרבה מקרים "בתוך אברים פנימיים שנמצאים בבטן".

ראה גם בערך "מערכת העיכול" באנציקלופדיה ההלכתית-רפואית (בעיקר סביב מראה מקום 7# שם).

דוגמה לדבר: הביטוי שהעובר נמצא ב"מעי אמו" (נדה ל,ב) כשברור לכל שאין הכוונה למעיים (במובן של דרכי העיכול) אלא לרחם, עובדה שמפורשת במשנה, כך שאין ויכוח שגם חז"ל הכירוה. זו אם כן כוונת רש"י שציינת: האוכל חוזר מתוך הבטן אל חלל הפה ללעיסה נוספת.

להדפסה

שאלות נוספות

רופא תורן בצום

שלום רב, רופא תורן בבית חולים בתשעה באב, שנוטה לסבול ממיגרנות, ולעתים קרובות בימי צום: 1. האם בתשעה באב, אם יקבל מירנה תוך כדי עבודה,

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?