פיקוח נפש בהחזרת גופות בשבת

שתפו:

19 באפריל 2013

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

לרב הלפרין
שלום
כיצד ניתן לישב בין האמור בספר "רפואה מציאות והלכה" עמוד 31 "ע"פ כללי פקו"נ…חובה לצמצם את הסיכון..גם אם השיקול המבצעי איפשר את דחיית התיקון עדיין מהבחינה ההלכתית המצב מוגדר כפקו"נ ומתיר תיקוני ביצורים" לבין המופיע בספר הצבא כהלכה עמוד קנ"א:[דרכי חסד:]שמעתי מהגרשז"א ..שכל שענין פינוי חללים מעורר בהלה גם בימות החול וממהרים לפנותם..מותר לפנותם בשבת..וכעי"ז מביא הר"י בן מאיר..וכן שמעתי בעצמי מהגרשז"א".
[אמנם בהערה שם כתב הרב נבנצל:אם ההמפקד מעדיף מופע על בטחון אין זאת אומרת שהוא צודק..: וזה תואם למה שכתב הרב]
אולי אני טועה בדימוי המקרים ,אשמח אם הרב יתקן אותי שכן במבט ראשון נראה לי שהשאלה דומה
[דרך אגב,הגעתי לזה דרך סיפור של הרב גורן באוטוביוגרפיה שלו על ויכוח עם הרב דושינסקי [שמכתבו בענין הודפס במוריה ]ובו השתמש הרב דושינסקי בטענה דומה שאם זה דחוף ,למה לא עשו זאת קודם]

אני מבין שיש שאלה האם לראות כל דבר שיכול לגרום לפקוח נפש ,אכן ככזה ,או לומר שאם ביום חול לא משקיעים על מנת לטפל בו ,סימן שאין בו סכנה.הרב קופמן טוען ע"פ הגרשז"א שכך בודקים מה מתיר לחלל שבת.לעומת זאת במקרה של הרב גורן המתואר אצל הרב,אני מבין שהוא בנה על זה שלא השקיעו כל השבוע ורק בשבת החליטו לעשות והרב שאל את הגרשז"א-הרי סו"ס זה פקו"נ ומה בכך שלא עשו כל השבוע. [ורק בגלל הכח של מרא דאתרא צדק הרב גורן]. ז"א שהזלזול כל השבוע -לא מגדיר את המצב כלא מסוכן.
תודה

תשובה:

אין שום סתירה ושתי הגדרות משלימות זו את זו. אם מבחינה אובייקטיבית מדובר בסכנת נפשות, אזי המצב מוגדר כפיקוח נפש אפילו אם יש סביבו שאננות. זה הנושא של תיקון ביצורי מעוזים בשבת במלחמת ההתשה
כמו כן, גם במצב שמבחינה אובייקטיבית רמת הסכנה איננה כזו שמספיקה להגדרת פיקוח נפש, אם בקרב הציבור או אנשי המקצוע יש הרגשה של דחיפות, בכל זאת המצב יוגדר מבחינת ההלכה כפיקוח נפש. ראה גם בסימן א' של ספרי רפואה מציאות והלכה, בפרק  ה — הפרק האחרון — עיקרון זהה של הגרש"ז אויערבאך זצ"ל

להדפסה

שאלות נוספות

מה אתם מחפשים?