donating the placenta
are there any halachik problems with donating the placenta after delivery for medical research?
בס"ד
אני וחברתי עורכות עבודה בנושא הפונדקאות ובחלק של הרקע ההלכתי יש לנו כמה שאלות:
1.האם בכלל מותר לקחת אם פונדקאית לפי ההלכה? (דעות של כמה רבנים-אם אפשר כמובן)
2.אם ביצית מופרית מאישה אחת הושתלה באישה אחרת (פונדקאית), מי האם? האם תורמת הביצית או הפונדקאית שגידלה את העובר ברחמה?
3.האם מותר לקחת אם פונדקאית גויה לפי ההלכה? האם צריך לעשות לו פדיון הבן? האם הוא יהודי או לא?
4.מי הם קרוביו של הילוד הנולד מאם פונדקאית?
5.את מי יורש הילד הנולד לאם פונדקאית?
6.מצוות פרו ורבו היא מצווה המצווה לגבר, בה האישה מקבלת שכר. בעניין אם פונדקאית, איזו אישה תקבל את השכר?- הפונדקאית או בעלת הביצית?
נשמח אם תוכלו לענות לנו על השאלות בהקדם ההפשרי!!!
בתודה רבה רבה מראש 🙂
ריכוז חשוב של מקורות מצוי בספר אסופת מאמרים לקראת הכינוס הבינלאומי השני לרפואה אתיקה והלכה, (בהוצאת מכון שלזינגר, ירושלים, תשנ"ו 1996) עמ' 79-340.
ניתן לרכוש את הספר במכון שלזינגר, או באופן מקוון.
לשאלה 2) לענין מעמדו של הנולד לאם פונדקאית: רוב הפוסקים נוטים לראות באם היולדת את האם המשפטית לפי המשפט העברי (ההלכה). מיעוט מעדיפים את האם הגנטית, והרב שלמה זלמן אויערבאך, טען שלא השתכנע מדברי שני הצדדים, ולכן לדעתו יש להחמיר לשני הכיוונים. למקורות נוספים, ראי בפרסומי המכון השונים בנושא.
לדף זה ניתן להגיע דרך חיפוש מאמרים במנוע החיפוש של אתר מכון שלזינגר וסימון הערך "פונדקאות" מתפריט הנושאים הנגלל. כמו כן מומלץ לעיין בפורום המיוחד לכותבי עבודות של מכון שלזינגר
לשאלה 3)
א. מאחר והנולד לפונדקאית גויה טעון גרות- השאלה נעשית הרבה יותר מורכבת.
ב. לענין פדיון הבן- אין כאן מקום כלל, שכן פדיון הבן קיים רק בבכור "פטר רחם" לאמו הישראלית.
לשאלות 4-5 ראו התשובה לשאלה 2.
לשאלה 6) מצוות סיוע לקיום המצוה קיימת אצל כל מי שמסייע לקיום המצוה.
are there any halachik problems with donating the placenta after delivery for medical research?
בני נולד לפני כשנתיים אם רגליים קשתיות כלומר מרווח גדול בין הרגליים בצורת קשת , פנינו לשני רופאים שאמרו לי כי הדבר ייסתדר עד גיל
האם מותר למנוע הריון לאישה מינקת אחר לידה ע"י דיאפרגמה?