מידת החובה של רופא לסכן את חייו
מה מידת החובה של רופא צבאי /שירות ציבורי לסכן את חייו /בריאותו למען הצלת נפשות ?ואם אפשר לפי דין תורה בהשוואה לדין הקיים היום אודה
While I have seen many discussions on the post factum consequences of surrogacy, I have seen no discussion of its le-khathila permissibility. Specifically, may a man procure sperm to have his wife’s eggs fertilized through IVF and then implanted in a gentile surrogate, with the understanding that the child will be converted and raised as a Jew by the genetic parents?
In answer to your first question, in the opinion of the late Rabbi Shlomo Zalman Auerbach there is no le-khathila permission for surrogate motherhood.
In contrast, Rabbi Zalman Nehemiah Goldberg (R. Auerbach’s son-in-law) wrote that it may be possible to permit surrogate motherhood le-khathila if there is strict rabbinical supervision of the entire procedure.
In answer to your second question, it is forbidden to use a gentile surrogate mother, even if one intends to convert the offspring afterwards.
מה מידת החובה של רופא צבאי /שירות ציבורי לסכן את חייו /בריאותו למען הצלת נפשות ?ואם אפשר לפי דין תורה בהשוואה לדין הקיים היום אודה
שלום, הורי מגדלים כלבה. היא כבר זקנה ולא מתפקדת בצורה אופטימלית. הם רוצים "להרדים" אותה (כלאמר להזריק לה חומר שהורג אותה ללא כאבים) וזאת על
בס"ד האם ידוע לכם על ויטמין A (למבוגר) עם כשרות? והיכן ניתן להשיגו? תודה רבה
אני לא רוצה להיות נודניק אבל לפני מס' ימים שלחתי שאלה שמאז נתקלתי פעם נוספת בדילמה מסוג זה ושמעתי מחבר שנתקל אף הוא באותה שאלה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.