הנחת תפילין לאחר ניתוח במצב של טשטוש (המנותח חושב ששבת)
בס"ד לכבוד הנהלת ורבני מכון שלזינגר הי"ו בענין הנחת תפילין לחולה שדעתו מבולבלת עליו עקב השפעת ההרדמה שעדיין עליו:חולה ירא שמים שנצרך לעבור ניתוח בהרדמה
שלום לכבוד הרב,
אשתי ואני נשואים וב"ה עתיד להיוולד לנו בן בכור.
לפני הריון זה אשתי היתה בהריון ונאלצנו להפסיק אותו מלאכותית בשבוע 9. האם ניתן לעשות פדיון הבן לבן שב"ה עתיד להיוולד לנו?
תודה מראש.
השאלה הקובעת היא מה היה גילו של העובר בזמן שהפסיק לחיות.
האם יש לך את הנתון החשוב הזה?
[במידה ואין לכם את הנתון ואינכם יכולים להשיגו, אז יש לפדות בלא ברכה]
העקרון ההלכתי הוא כדלהלן:
אם הפסקת התפתחות של העובר הראשון התרחשה לפני היום ה 41 מרגע ההפריה (עד שבוע 7+5 לפי מניין הרופאים, המוסיפים מטעמי נוחות 14 יום לגיל העוברי) אז ברור שניתן לפדות עם ברכה את הילד שנולד כדרכו בהריון השני.
אם הפסקת ההריון היתה מעבר ל 50 יום ממועד ההפריה – אין צורך בפדיון. אם יש ספק או שההריון הראשון הפסיק להתפתח בין היום ה 40 ל 50, אזי בדרך כלל ראוי לבצע פדיון הבן אך בלא ברכה.
הריונות קודמים בהם לא נצפה עובר, אינם פוטרים את ההריונות הבאים מפדיון הבן ויש לפדות אז בברכה.
עד כאן ברמה התאורטית. ברמה המעשית ראוי להתיעץ עם רב מורה הוראה מנוסה.
בס"ד לכבוד הנהלת ורבני מכון שלזינגר הי"ו בענין הנחת תפילין לחולה שדעתו מבולבלת עליו עקב השפעת ההרדמה שעדיין עליו:חולה ירא שמים שנצרך לעבור ניתוח בהרדמה
הייתי שמח לדעת האם יש מחקר, פרט להערכת הרופאים, בדבר סיכוייו של אדם – שעבר הקרנות בגיל צעיר וספירת הזרע שלו היתה 0 או 1
לכבוד הרב ד"ר הלפרין שלום וברכה, יש לי שתי שאלות הנוגעות בהגדרת "חולה שאין בו סכנה": 1. האם קשישים בבית אבות סיעודי, שעל פי עדות