פדיון הבן בלידת מכשירים

שתפו:

23 באוקטובר 2018

הרב המשיב: הרב ד"ר מרדכי הלפרין

שאלה:

האם יש צורך בפדיון הבן במקרה של לידת מכשירים (מלקחייםואקום)? אשמח לשמוע על הסברות העומדות מאחורי העניין.

תשובה:

בכור זכר שנולד לאשה ישראלית מבעל ישראל, חייב להיפדות, בתנאי שהלידה היתה דרך הלדן (וגינה) ולא דרך הדופן (חתך קיסרי), "פטר רחם" בלשון התורה.

בלידת ווקום אין כל בעיה כי התינוק עובר דרך חלל הלדן ודפנותיו ללא חציצה.

לגבי לידת ווקום התעוררה שאלה, שמא החציצה ביו ראשו של הילוד לבין דפנות הלידן מוציאות אותו מכלל "פטר רחם".

סיכם את הדברים בספר נשמת אברהם, כרך ב' חלק יורה דעה סי' שה סק' ה.

"

לידת מלקחיים. ואם נולד באמצעות מלקחיים, כותב השו"ת חלקת יואב 50 שאין לפדות אותו, דהמכשירים חצצו בין הרחם להולד. ובשו"ת חלקת יעקב 51 פוסק שיפדו בלא ברכה. ועל אף שהאבני נזר כתב לפדותו 52, חזר בו אה"כ וכתב לפדותו בלא ברכה 53 אך למעשה היום כשמוציאים את התינוק במלקחיים, אין כל חציצה ע"י המכשיר בין ראש התינוק ובין הרחם או אפילו בינו לבין צואר הרחם, אלא בין ראש התינוק ובין הנרתיק, וממילא חייב בפדיון. וכ"כ השו"ת צפנת פענח 54, המהר"ש ענגיל 55 והלבושי מרדכי 56. וכן פסקו השרידי אש 57, הדובב מישרים 58, הזוכר הברית 59 והשו"ת קנה בושם 60. ועיין גם בשו"ת אג"מ 61.

50) סי' כו.

51) ח"א סי' מא.

52) יו"ד סי' שצא ו-שצג.

53) שם סי' שצד.

54) סי' ז.

55) ח"ו סי' ט.

56) ח"ב יו"ד סי' קל.

57) ח"ב סי' קיד.

58) ח"ב סי' לב.

59) סי' כח ס"ק ה.

60) סי' קיז.

61) יו"ד ח"ג סי' צו ס"ק ז.

"

להדפסה

שאלות נוספות

מוהל למגזר הלא יהודי

אני אח במקצוע. רציתי לדעת איך ואיפה אני יכול ללמוד להיות מוהל למגזר הלא יהודי (ערבי)? ניסיתי לחפש ולברר אך ללא הצלחה. מאוד אודה לכם

קרא עוד »

מה אתם מחפשים?

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.