זוגיות – שלום בית
שלום. אני בשנות ה-20 לחיי ונשוי למעלה משנה. כבר בהתחלה שמתי לב שאני לא נכנס לראש הזה של הנישואים ועם כל הקושי הלכנו לייעוץ של
שלום כבוד הרב.
הננית סטודנטית במכללה דתית ובהתאם לדרישות המכללה במסגרת קורס יהדות ומדע עליי להגיש עבודה סמינריונית על חיסון למניעת סרטן צוואר הרחם במדע וביהדות.
חומר מדעי ניתן לומר כי מצאתי רבות,אך הצד ההלכתי לא כל כך מצאתי: האם מותר? האם כדאי? מה ההלכה אומרת על החיסון ועל המחלה?
אשמח לקבל מקורות לכך.
תודה מראש
ראי במאגר השו"ת של מכון שלזינגר (IRP) שו"תים קודמים – #4131 (באנגלית באריכות), ו #3505 (בעברית, בקיצור רב). העיקרון עצמו כבר הובא בשו"ת #567.
אמנם יש נקודה רגישה דוקא בחיסון כנגד סרטן צואר הרחם. הרגישות נובעת מכך ששכיחות סרטן צואר הרחם היא נמוכה מאד בקרב יהודיות ששומרות על נאמנות לבן הזוג היחיד.
היה מקום לדון אם עצם מתן החיסון איננו מהווה עידוד לאי-נאמנות כזו.
אנו מוצאים שיקול דומה שנדחה על ידי הרמב"ם בפירוש המשניות (סוף פרק רביעי של מסכת פסחים). וכן קיים שיקול דומה במקצת, באיסור הקדמונים על טבילה במקוה של נשים רווקות הרוצות להיטהר מאיסור נידה.
על כל פנים בנושא הנדון כאן ברור שאין לאסור את קבלת החיסון לכל המעוניינת בו. מצד שני, קביעת חובה להתחסן כנגד סרטן צואר הרחם, תלויה כמובן ברמת הסיכון הקיימת לכל קבוצה באוכלוסיה.
שלום. אני בשנות ה-20 לחיי ונשוי למעלה משנה. כבר בהתחלה שמתי לב שאני לא נכנס לראש הזה של הנישואים ועם כל הקושי הלכנו לייעוץ של
שלום נער החולה בשיתוק ונזקק באופן קבוע לעגלת נכים, האם יכול לנסוע בעגלה חשמלית בכדי ליוכל להתנייד לחברים בית כנסת בני עקיבא. למותר לציין שאם
שלום וברכה. ראיתי בכל המקורות (גמ' פסחים, משנ"ב ורמב"ם) כולם מציינים שמעוברות מתענות ומשלימות. מהי ההשלמה המדוברת? האם הכוונה שיש להמשיך את הצום לאחר שהמעוברת
שלום רב. בסיכום הראיון הטלפוני עם הרב הלפרין שפורסם ב"גלילאו" בשנת 98 (ומופיע בקישור הבא: http://www.gordon.ac.il/naomi/ishveisha/moach8.htm) יוחסה לרב הקביעה ש- "רוב הפוסקים, מורי ההלכה, מחזיקים
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.