נידה והתקן
השלום וברכה! האם האישה נעשית נידה לאחר ששמו לה התקן תוך רחמי? אשמח בבקשה לתשובה מהירה!
שלום כבוד הרב.
הננית סטודנטית במכללה דתית ובהתאם לדרישות המכללה במסגרת קורס יהדות ומדע עליי להגיש עבודה סמינריונית על חיסון למניעת סרטן צוואר הרחם במדע וביהדות.
חומר מדעי ניתן לומר כי מצאתי רבות,אך הצד ההלכתי לא כל כך מצאתי: האם מותר? האם כדאי? מה ההלכה אומרת על החיסון ועל המחלה?
אשמח לקבל מקורות לכך.
תודה מראש
ראי במאגר השו"ת של מכון שלזינגר (IRP) שו"תים קודמים – #4131 (באנגלית באריכות), ו #3505 (בעברית, בקיצור רב). העיקרון עצמו כבר הובא בשו"ת #567.
אמנם יש נקודה רגישה דוקא בחיסון כנגד סרטן צואר הרחם. הרגישות נובעת מכך ששכיחות סרטן צואר הרחם היא נמוכה מאד בקרב יהודיות ששומרות על נאמנות לבן הזוג היחיד.
היה מקום לדון אם עצם מתן החיסון איננו מהווה עידוד לאי-נאמנות כזו.
אנו מוצאים שיקול דומה שנדחה על ידי הרמב"ם בפירוש המשניות (סוף פרק רביעי של מסכת פסחים). וכן קיים שיקול דומה במקצת, באיסור הקדמונים על טבילה במקוה של נשים רווקות הרוצות להיטהר מאיסור נידה.
על כל פנים בנושא הנדון כאן ברור שאין לאסור את קבלת החיסון לכל המעוניינת בו. מצד שני, קביעת חובה להתחסן כנגד סרטן צואר הרחם, תלויה כמובן ברמת הסיכון הקיימת לכל קבוצה באוכלוסיה.
השלום וברכה! האם האישה נעשית נידה לאחר ששמו לה התקן תוך רחמי? אשמח בבקשה לתשובה מהירה!
המשנה בסוף מסכת הוריות (פרק ג, משנה ז-ח) מגדירה דיני קדימות הנוגעים ישירות גם לטיפול רפואי:"האיש קודם לאשה להחיות ולהשיב אבדה והאשה קודמת לאיש לכסות
היי צהריים טובים ברצוני לדעת האם עסקתם בנושא רסינטיס פיגמנטוזה – זו מחלת עינים שבה מתנוונת הרשתית ובתהליך איטי מביאה עד לאובדן ראייה. המחלה גנטית
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.