ברכת הגומל אחרי ניתוח מניעתי
שלום רב, ברצוני לדעת האם יש לברך הגומל אחרי ניתוח מניעתי. המקרה המדובר הוא ניתוח להוצאת השחלות, וניתוח שני (לא בוצע באותו הזמן) של כריתת
האם עליי לסכן את חיי בשביל חבר?
זאת אומרת שאם חבר צריך השתלת כליה בשביל להציל את חייו ויגרם לי נזק כתוצאה מזה שתרמתי לו כליה משלי
א. אסור לאדם להקריב את חייו להצלת אחר, שהרי מי קבע שחיי חברו עדיפות על חייו? (פרט למצבי מלחמה, שכל עיקרה סיכון הלוחמים למען הצלת חבריהם בחזית ובעורף).
ב. לגבי סיכון (ספק) חייו של אחד להצלת אחר, הדבר תלוי במחלוקת בין התלמודים.
לדעת הירושלמי יש חיוב לסכן חייו להצלת הזולת, ולדעת הבבלי אין חיוב כזה.
ג. הלכה כדעת הבבלי, אך האחרונים חולקים אם לדעת הבבלי גם אסור לסכן חיים להצלת הזולת (דעת הציץ אליעזר), או שאין חיוב אך קיימת רשות למי שרוצה (דעת האגרות משה).
ד. לעניין תרומת כליה, אין בה סיכון אמיתי של תורם בריא ולכן השאלה איננה נוגעת לאמור בפסקאות א-ג למעלה.
לעומת זאת קיימת פסיקה מפורשת של הרדב"ז בשאלת החובה להקריב איבר (בלא סיכון חיים) להצלת הזולת ממות.
פסיקתו היא חד משמעית: אין חיוב.
ומי שמקריב איבר להצלת הזולת נחשב כחסיד מיוחד.
ה. לפני כשנתיים התפרסם בארץ ה"ריב" שהתרחש במשפחת הרב אברהם רביץ, שנזקק אז להשתלת כליה, ובני משפחתו רבו על הזכות להיות תורמים, עד שנקבע מי מהם יזכה במצווה, והוא תרם.
שלום רב, ברצוני לדעת האם יש לברך הגומל אחרי ניתוח מניעתי. המקרה המדובר הוא ניתוח להוצאת השחלות, וניתוח שני (לא בוצע באותו הזמן) של כריתת
שלו הרב מרדכי הי"ו מה עמדת הפוסקים ביחס למקרה כזה.האם הילד יהיה חלל, לשיטת הסוברים שהוא מיוחס למקור הביצית ?אם כן – האם זה מותר
בס"ד בן 62 סובל מסכרת .עברתי ניתוח מעקפים לפני 10 שנים. הבעיה שלי הוא אין אונות , ניסיתי ויאגרה וכן זריקות ללא תוצאות. שאלתי האים
ר' מרדכי שלום, אני מקווה ששלומך וב"ב טוב. עליתי כעת על משהו חשוב מאד מבחינתי, והוא נראה לי רלוונטי גם לענייניך. אשמח לשמוע את דעתך.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.