דימום ללא הרגשה עם אמצעי מניעה (נחושת)
שלום, ילדתי לפני כחצי שנה, ולפני 4 חודשים הוכנס לי התקן תוך רחמי (מסוג נחושת, לא מירנה). מאז, כל חודש, כיומיים שלושה ולפעמים אף יותר
שלום רב,
כיוון שראיתי שיטות שונות ודעות שונות אשמח שמכון שלזינגר יעשה לי סדר הלכתי.
אשתי אחות בבית החולים לניאדו בנתניה. אנחנו גרים בכפר הרוא"ה (מרחק של 12 ק"מ מבית החולים).
מידי שבת שנייה היא מחוייבת לעשות משמרת בשבת.
כרגע זאת משמרת "שבת ערב" (מ3 בצהריים עד 11 לאחר צאת השבת).
כמה שאלות:
1. האם מותר לה לנסוע ברכבה האישי או עם חברה מביתינו לבית החולים"?
במידה והדבר מותר, אז אין שאלה. במידה הדבר אסור האם ע"י גוי יהיה מותר?
2. בנוסף, מה לגבי אם תעשה (כנראה שכן) משמרת בוקר בשבת (7 בבוקר עד 3) או שישי לילה (11 בלילה עד 7 בבוקר) האם מותר לה לחזור ובאיזה אופנים?
אשמח לקבל את תשובתכם המנומקת והענינית.הלכה למעשה, כיוון שהדבר לצורך.
ניסיתי לפרט כמה שיכולתי את הפרטים, כדי להקל עליכם בתשובתכם.
בברכת רפואה שלמה לכל עם ישראל.
בשורות טובות,
א.
תשובת הרב מאיר אורליאן:
1. מעיקר הדין, מותר לנסוע בשבת לצורך פיקוח נפש (אחות בכמעט כל המחלקות בבית חולים מוגדרת כך). אמנם, כשהדבר ידוע ומתוכנן מראש, אין ראוי לנהוג כן באופן קבוע, שלא לבוא לידי זלזול בשבת, אלא יש לתאם לנסוע על ידי נהג נכרי. במקרים חריגים של תקלה בתכנון, ואין אפשרות לארגן נהג נכרי בקלות, מותר לנסוע ברכב אישי. (עי' שמירת שבת כהלכתה מ, כב)
[יש שהחמירו שיש להתארח במרחק י"ב מיל (קרוב ל12 ק"מ) מביה"ח אם יודע שיצטרך לנסוע למשמרת, גם אם נוסעים על ידי גוי. בכל מקרה, מרחק האוירי מכפר הרואה ללניאדו בערך 8 ק"מ, וגם מדובר שאתם כבר גרים שם. לב אברהם יג, ק]
2. מותר לה לחזור בשבת ממשמרת על ידי נהג נכרי. לרוב הדעות, אין היתר לחזור ברכב אישי (שמירת שבת כהלכתה מ, סט). ידועה דעת הרב משה פיינשטיין זצ"ל שהתיר לאנשי "הצלה" לחזור לביתם משום "שלא להכשילן לעתיד לבוא" (אג"מ או"ח ח"ד סי' פ).
אך לדעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל ורוב הפוסקים לא התירו אלא איסורי דרבנן (נשמת אברהם או"ח שכ"ט, ט (ז); ציץ אליעזר חי"א סי' ל"ט). וכל שכן במשמרת קבועה, קשה מאד להתיר נסיעה בחזור על ידי נהג יהודי.
[בשמירת שבת (שם) התיר לחזור על ידי נהג נכרי רק תוך תחום אלפיים אמה (עפ"י שו"ע או"ח תז, א), אך נטיית הפוסקים להתיר משום "התירו סופן" גם מעבר לזה, עכ"פ תוך י"ב מיל.]
בברכה,
הרב מאיר אורליאן
שלום, ילדתי לפני כחצי שנה, ולפני 4 חודשים הוכנס לי התקן תוך רחמי (מסוג נחושת, לא מירנה). מאז, כל חודש, כיומיים שלושה ולפעמים אף יותר
השאלה בפשטותה היא האם מותר לבנים להסיר שיער בלייזר לא בבית השחי ובערווה. ראיתי במאגר השאלות שלושה התיחסויות לעניין. 1. לא להתעסק בשאלה כי "אין
שלום וברכה רציתי לשאול כמה שאלות. א. האם בעל אשך [ביצה] אחד יש לו פחות סיכויים להוליד. [אשמח ג"כ לקבל קישורים לקריאת חומר רפואי בנושא]
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.