חילול שבת להצלת ביצית מופרת
שו"ב וכט"ס ברצוני לשאול לגבי חילול שבת להצלת ביצית מופרת. ראיתי בנשמת אברהם ח"ג שהביא את דעת בעל שבט הלוי שאוסר. האם עוד פוסקים טיפלו
שלום וברכה רציתי לדעת מהי דעת ההלכה בנוגע לניתוחי מתים כחלק משיעורי אנטומיה לסטודנטים לרפואה, ומהם כללי ההתנהגות הנדרשים מן הסטודנטים במידה והדבר מותר. בתודה מראש
1. ניתוח לאחר המוות נחשב בהלכה כפגיעה בכבוד המת.
2. השאלה היא, האם פגיעה כזו מותרת, בהתחשב בעובדה שכל הגופות הנלמדות בבתי ספר לרפואה בישראל הם גופות של אנשים שתרמו ביודעין את גופתם למטרה זו.
3. על השיטות השונות ראה בספר לב אברהם חלק ב' פרק יט' עמ' עז-פ.
בספר נשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט.
אם הספר אינו ברשותך תוכל לראות את הדברים בלינק הבא:
https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.YD.349.asp
4. ניתן להקל כדעת הפוסקים המתירים הסתכלות בלא ניתוח בידים.
5. להלן התכתבות מתוך פורום מכון שלזינגר לרפואה והלכה באשכול בנושא "שיעורי אנטומיה בבי"ס לרפואה בארץ ישראל".
בישמש:
ד"ר הלפרין המכובד,
למיטב ידיעתי, כאשר לומדים רפואה באוניברסיטאות בארץ, משתמשים בגופות של יהודים, ר"ל.
ראיתי כמה מאמרים הלכתיים בנידון שמתירים להיות נוכחים בזמן השיעור, בתנאי שלא משתתפים בצורה פעילה בניתוח.
דיברתי על הנושא עם הרב אביגדור נבנצל, שליט"א, והוא אסר להיות נוכח כאשר מנתחים גופות של יהודים.
יש לי שתי שאלות:
1) האם ידוע דעתו של הרב ש"ז אוירבאך בנושא?
2) למה לא פועלים להפסיק את התופעה הזו, ולייבא גופות לצורך מחקר?
תודה מראש.
ד"ר הלפרין:
בישמש,
איני מכיר פסק מפורש של הגרש"ז אויערבאך,
אך הוא נתן הסכמות חמות לספרים החשובים לב אברהם ו נשמת אברהם. בספרים אלו מובאות גם הדעות המתירות הסתכלות בניתוח, למשל דעת שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' פד, ושו"ת הר צבי יו"ד סי' רעח.
בספר לב אברהם קל למצוא את הדיון בעזרת תוכן הפרקים.
בנשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט.
אם הספר אינו ברשותך תוכל לראות את הדברים בלינק הבא:
https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.YD.349.asp
למקורות שצויינו למעלה יש להוסיף את הערך המקיף ניתוח המת באנציקלופדיה ההלכתית רפואית של הרב פרופ' אברהם שטינברג (הוצאת מכון שלזינגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים) על שלל מקורותיו.
כרך רביעי, ערך 'ניתוח המת' עמ' 528-599.
קלף:
ואיך כהונים לומדים רפואה?
medethics:
קלף,
תוכל לעיין במקורות הבאים.
האם מותר לכהן ללמוד רפואה?
הרב שלמה גורן (אסיא סט-ע עמ' 65-84)
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.04.asp
איסור לימוד רפואה לכהנים – שו"ת
הרב לוי יצחק היילפרין (אסיא סט-ע עמ' 85-105)
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.05.asp
על כהנים בבתי ספר לרפואה וההבדל בין תשובה ליחיד לפרסומה ברבים
ד"ר יואל ב' ולובלסקי; ד"ר ישראל תמרי; הרב ד"ר מרדכי הלפרין (אסיא עג-עד עמ' 192-193)
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia73-74/Assia73-74.14.asp
Studying Medicine for a cohen
(JME 3,1 p.52)
https://www.medethics.org.il/articles/JMEM.5.9.1.pdf
ד"ר הלפרין:
כדאי לעיין גם כאן.
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.03.asp
בכל מקרה חשוב להמנע מכל פעולה מיותרת שיש בה זלזול או פגיעה בכבוד המת.
שו"ב וכט"ס ברצוני לשאול לגבי חילול שבת להצלת ביצית מופרת. ראיתי בנשמת אברהם ח"ג שהביא את דעת בעל שבט הלוי שאוסר. האם עוד פוסקים טיפלו
ב"ה שלום. ברצוני לדעת האם התרופה קונסיל בטעם תפוז יש בה בעיית כשרות כלשהי, או שהיא נקיה מכל חשש. מדובר באבקה – pwd konsyl orange
בס"ד מכון שלזינגר שלום! אני רוצה להתחתן עם חברה שלי אבל עקב זה ששנינו לא רוצים או יותר נכון לא יכולים לגדל ילד בשנתיים הקרובות
שלום רב, בשנת הלימודים האקדמאית הקרובה אני אתחיל את לימודי כסטודנט לרפואה בפקולטה לרפואה בטכניון. לימודים אלו יכללו לימודי אנטומיה בהם יתבצעו דיסקציות בגופות. שאלתי
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.