עבודת נהג אמבולנס בשבת
בס"ד כבוד הרב שלום שמי גל ואני גר בת"א ועובד בתור נהג אמבולנס בחברת אמבולנסים פרטיים אשר מחזיקה כ 10 בתי אבות בת"א ר"ג ובני
שלום רב,
אני סטודנטית לרפואה באוני' ת"א. לאחרונה הסבו את תשומת ליבי לכך שיש בעייה בחיתוך גופות יהודים. מאחר וחלק נכבד מן הלימודים כולל עיסוק עם הגופות, רציתי לדעת בבקשה מה דעת ההלכה בעניין החיתוך בפרט ובעניין לימודי הרפואה בכלל. כרגע אני לא חותכת אך מחכה באופן דחוף לתשובתכם.
אשמח מאוד גם אם מעבר לתשובה אקבל מקורות מידע שאוכל ללמוד מהם על יחס ההלכה לכל עניין הגופות, כבוד המת, קבורה בזמנה, ניוול המת וכו'… אני מאוד רוצה לדעת את כל הבעיות ההלכתיות שעומדות בפני סטודנט לרפואה.
תודה רבה מראש,
1. זו ודאי פגיעה בכבוד המת.
2. השאלה היא, האם פגיעה כזו מותרת, בהתחשב בעובדה שכל הגופות הנלמדות בבתי ספר לרפואה בישראל הם גופות של אנשים שתרמו ביודעין את גופתם למטרה זו.
3. על השיטות השונות ראה בספר לב אברהם חלק ב' פרק יט' עמ' עז-פ.
בספר נשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט.
אם הספר אינו ברשותך תוכל לראות את הדברים בלינק הבא:
https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.YD.349.asp
4. ניתן להקל כדעת הפוסקים המתירים הסתכלות בלא ניתוח בידים.
5. להלן התכתבות מתוך פורום מכון שלזינגר לרפואה והלכה באשכול בנושא "שיעורי אנטומיה בבי"ס לרפואה בארץ ישראל".
בישמש:
ד"ר הלפרין המכובד,
למיטב ידיעתי, כאשר לומדים רפואה באוניברסיטאות בארץ, משתמשים בגופות של יהודים, ר"ל.
ראיתי כמה מאמרים הלכתיים בנידון שמתירים להיות נוכחים בזמן השיעור, בתנאי שלא משתתפים בצורה פעילה בניתוח.
דיברתי על הנושא עם הרב אביגדור נבנצל, שליט"א, והוא אסר להיות נוכח כאשר מנתחים גופות של יהודים.
יש לי שתי שאלות:
1) האם ידוע דעתו של הרב ש"ז אוירבאך בנושא?
2) למה לא פועלים להפסיק את התופעה הזו, ולייבא גופות לצורך מחקר?
תודה מראש.
ד"ר הלפרין:
בישמש,
איני מכיר פסק מפורש של הגרש"ז אויערבאך,
אך הוא נתן הסכמות חמות לספרים החשובים לב אברהם ו נשמת אברהם. בספרים אלו מובאות גם הדעות המתירות הסתכלות בניתוח, למשל דעת שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' פד, ושו"ת הר צבי יו"ד סי' רעח.
בספר לב אברהם קל למצוא את הדיון בעזרת תוכן הפרקים.
בנשמת אברהם הדיון מובא בכרך ב (יורה דעה) סי' שמט.
אם הספר אינו ברשותך תוכל לראות את הדברים בלינק הבא:
https://www.medethics.org.il/articles/NA/NishmatAvraham.YD.349.asp
למקורות שצויינו למעלה יש להוסיף את הערך המקיף ניתוח המת באנציקלופדיה ההלכתית רפואית של הרב פרופ' אברהם שטינברג (הוצאת מכון שלזינגר, המרכז הרפואי שערי צדק, ירושלים) על שלל מקורותיו.
כרך רביעי, ערך 'ניתוח המת' עמ' 528-599.
קלף:
ואיך כהונים לומדים רפואה?
medethics:
קלף,
תוכל לעיין במקורות הבאים.
האם מותר לכהן ללמוד רפואה?
הרב שלמה גורן (אסיא סט-ע עמ' 65-84)
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.04.asp
איסור לימוד רפואה לכהנים – שו"ת
הרב לוי יצחק היילפרין (אסיא סט-ע עמ' 85-105)
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.05.asp
על כהנים בבתי ספר לרפואה וההבדל בין תשובה ליחיד לפרסומה ברבים
ד"ר יואל ב' ולובלסקי; ד"ר ישראל תמרי; הרב ד"ר מרדכי הלפרין (אסיא עג-עד עמ' 192-193)
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia73-74/Assia73-74.14.asp
Studying Medicine for a cohen
(JME 3,1 p.52)
https://www.medethics.org.il/articles/JMEM.5.9.1.pdf
ד"ר הלפרין:
כדאי לעיין גם כאן.
https://www.medethics.org.il/articles/ASSIA/Assia69-70/Assia69-70.03.asp
בס"ד כבוד הרב שלום שמי גל ואני גר בת"א ועובד בתור נהג אמבולנס בחברת אמבולנסים פרטיים אשר מחזיקה כ 10 בתי אבות בת"א ר"ג ובני
בס"דהרב הפלרין שלום,שאלות:1. מצאתי את המקור הבא, ובו מצויינים גם "אבא שאול" וגם הביטוי "עד חוטמו". מה המשמעות של "עד חוטמו" לפי מדרש זה?2. האם
בזמנו כתב מישהו מאמר והוכיח שתשובת המהרי"ט הבעייתית שסותרת תשובה אחרת נשתבשה בדפוס, ולמעשה התשובה השלמה והמתוקנת מוכיחה לגמרי את צדקתו של הצ"א זצ"ל בפשט
שלום רב אני מעוניין שתסביר לי אודות שימוש שעון שבת בשבת ויום טוב. ראיתי בחזון עובדיה שבת ו' שמותר לכוון שעון שבת מערב שבת וכן
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.